Page 3 - IDEA Studie 7 2017 Podpora rodin s detmi
P. 3
I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7
Podpora rodin s dětmi: daně, dávky a veřejné služby
Shrnutí klíčových skutečností
• Výdaje na rodinnou politiku (dávky, daňové úlevy a veřejní služby) vůči HDP jsou v České republice (ČR) ve srovnání se státy EU lehce nadprůměrné. Podpora rodin s dětmi je však výrazně soustředěna ve formě daňových úlev, zatímco podpora formou služeb péče o děti je velmi nízká.
• Systém přímých daní (daně z příjmu a pojistných odvodů) výrazně podporuje rodiny s dětmi a jedním vydělávajícím. Míra přerozdělení od svobodných bezdětných k sezdaným párům s dětmi a jedním vydělávajícím je třetí nejvyšší v zemích EU.
• Dávková podpora je silně koncentrovaná na rodiny s nejmenšími dětmi bez ohledu na výši příjmu. Pouze 38 % celkových výdajů na sociální dávky dostávají rodiny ohrožené příjmovou chudobou.
• Dostupnost institucionální péče pro děti do tří let věku a nabídka částečných pracovních úvazků v ČR patří k nejnižším v EU. ČR nabízí jednu z nejdelších rodičovských dovolených v EU a na světě. Kombinace těchto faktorů způsobuje, že péče o děti do věku 3–4 let zajišťují většinově matky.
• V důsledku výše uvedeného vykazuje ČR v rámci celé EU jedny z nejvyšších negativních dopadů mateřství na uplatnění žen na trhu práce. Dlouhodobé přerušení pracovní kariéry po narození dítěte se negativně odráží ve výrazně snížené zaměstnanosti, po návratu na trh práce pak ve zvýšené nezaměstnanosti a mzdové mezeře mezi muži a ženami.
• V ČR je také velmi nízká fertilita, která se dlouhodobě drží kolem 1,5 dítěte na jednu ženu, tedy výrazně pod reprodukční úrovní 2,1 dítěte.
3