Page 3 - IDEA Studie 7 2017 Podpora rodin s detmi
P. 3

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7
Podpora rodin s dětmi: daně, dávky a veřejné služby
  Shrnutí klíčových skutečností
•   Výdaje na rodinnou politiku (dávky, daňové úlevy a veřejní služby) vůči HDP  jsou v České republice (ČR) ve srovnání se státy EU lehce nadprůměrné. Podpora  rodin s dětmi je však výrazně soustředěna ve formě daňových úlev, zatímco  podpora formou služeb péče o děti je velmi nízká.
•   Systém přímých daní (daně z příjmu a pojistných odvodů) výrazně podporuje  rodiny s dětmi a jedním vydělávajícím. Míra přerozdělení od svobodných  bezdětných k sezdaným párům s dětmi a jedním vydělávajícím je třetí nejvyšší  v zemích EU.
•   Dávková podpora je silně koncentrovaná na rodiny s nejmenšími dětmi bez  ohledu na výši příjmu. Pouze 38 % celkových výdajů na sociální dávky dostávají  rodiny ohrožené příjmovou chudobou.
•   Dostupnost institucionální péče pro děti do tří let věku a nabídka částečných  pracovních úvazků v ČR patří k nejnižším v EU. ČR nabízí jednu z nejdelších  rodičovských dovolených v EU a na světě. Kombinace těchto faktorů způsobuje,  že péče o děti do věku 3–4 let zajišťují většinově matky.
•   V důsledku výše uvedeného vykazuje ČR v rámci celé EU jedny z nejvyšších  negativních dopadů mateřství na uplatnění žen na trhu práce. Dlouhodobé  přerušení pracovní kariéry po narození dítěte se negativně odráží ve výrazně  snížené zaměstnanosti, po návratu na trh práce pak ve zvýšené nezaměstnanosti  a mzdové mezeře mezi muži a ženami.
•   V ČR je také velmi nízká fertilita, která se dlouhodobě drží kolem 1,5 dítěte  na jednu ženu, tedy výrazně pod reprodukční úrovní 2,1 dítěte.
3

























































































   1   2   3   4   5