Page 6 - IDEA Studie 7 2017 Podpora rodin s detmi
P. 6

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Podpora rodin s dětmi: daně, dávky a veřejné služby
 Cílení daní a dávek
1.   Daňový systém výrazně podporuje rodiny s dětmi a s jedním vydělávajícím rodičem.  Vysoká  koncentrace  podpory  rodin  do  oblasti  daní  (formou  vysoké  slevy  na  dani  na dítě a na manžela/manželku bez příjmu) v ČR je zřejmá i z mezinárodního srovnání čistých  průměrných daňových sazeb podle typu domácnosti. ČR vykazuje třetí nejvyšší rozdíl v čisté  daňové sazbě svobodného bezdětného jedince a sezdaného pracujícího jedince s nepracujícím  partnerem a dvěma dětmi ze všech zemí EU (Graf 3 ). Podpora rodin s jedním vydělávajícím  pak  ale  vystavuje  druhého  vydělávajícího  vysokým  efektivním  daňovým  sazbám.  Vzhledem  k  tomu,  že  druhými  vydělávajícími  jsou  u  nás  převážně  ženy,  nastavení  daňové  podpory  vystavuje  ženy  s  pracujícím  partnerem  velmi  vysokému  efektivnímu  zdanění,  které  velmi  znevýhodňuje jejich návrat do práce třeba po rodičovské dovolené (Šatava 2016).
2.  Sociální dávky jsou výrazně koncentrované na rodiny s nejmenšími dětmi ovšem bez ohledu na jejich příjem. Dávková podpora rodin s dětmi v ČR je výrazně  soustředěna na rodiny s dětmi do 4 let věku, a to ve formě peněžité pomoci v mateřství (PPM)  a rodičovského příspěvku (RP). Tato podpora je zacílena na rodiny s malými dětmi bez ohledu  na výši jejich příjmu. V roce 2015 bylo touto formou vydáno více než 30 mld. Kč (22,5 mld.  na RP a 7,6 mld. na PPM). Celkové výdaje na státní sociální podporu byly přitom v roce 2015  ve výši 35 mld. Kč a rodičovský příspěvek tak tvořil 64 % všech výdajů státní sociální podpory.1
3.   Sociální dávky slabě reflektují sociální potřebnost. Polovina všech domácností s dětmi  pobírá  alespoň  jednu  sociální  dávku  (viz  Tabulka  1   ).  Pokud  se  podíváme  na  domácnosti  s nejnižšími příjmy, 99 % domácností s dětmi v prvním decilu příjmu pobírá nějakou formu  dávkové podpory, v nejvyšším příjmových decilech je to asi čtvrtina domácností (Tabulka 1 ).  Průměrná výše podpory je však velmi podobná u domácností s nejnižšími i nejvyššími příjmy.  To  je  opět  dáno  důležitostí  rodičovského  příspěvku  a  peněžité  pomoci  v  mateřství,  které  jsou  u  domácností  s  nejvyššími  příjmy  stejně  vysoké  nebo  dokonce  vyšší  než  u  domácností  nejchudších.
4.  Chudobu rodin s dětmi ošetřuje jen malá část podpory.  Pouze  38  %  celkových  výdajů na státní sociální podporu směřuje k lidem ohroženým relativní příjmovou chudobou  (Janský, Kalíšková, Münich 2016), zbytek je rozdělen především rodinám s nejmenšími dětmi  a vyššími příjmy. Přídavky na děti jsou dávkou nejvíce zacílenou na rodiny s dětmi ohroženými  příjmovou chudobou, 69 % výdajů na přídavky jde rodinám ohroženým příjmovou chudobou  (Janský a kol. 2016). Výše přídavků na děti je však příliš nízká na to, aby pomohla rodinám  dostat se nad hranici chudoby, tato dávka snižuje míru ohrožení chudobou pouze o 0,8 p.b.  (míra  ohrožení  chudobou  na  základě  čistých  pracovních  příjmů  je  13,4  %,  pokud  k  čistým  příjmům přidáme příjmy z přídavků na děti, sníží se na 12,4 %, viz Janský a kol. 2016).2
1  Vývoj sociálních výdajů MPSV v roce 2015.
http://www.mpsv.cz/files/clanky/25745/TZ_-_Vyvoj_socialnich_vydaju_MPSV_v_roce_2015.pdf
2  Současná vláda se shodla na zvýšení přídavků na děti o 300 Kč (ze současných 500/610/700 Kč) a zvýšení hranice pro nárok  ze současného 2,4 na 2,7násobek životního minima. Toto navýšení by mělo začít platit od roku 2018, ještě ho ale musí schválit vláda  a parlament. Plánované změny by rozšířily okruh rodin s nárok na přídavky i počet rodin, kterým dávka pomůže dostat se nad hranici  chudoby, zvýšení by ale nebylo nijak radikální. Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/koalice-se-shodla-na-vyssi-danove-sleve-na-prvni-dite-i-pridavcich-py4-/ ekonomika.aspx?c=A170208_191730_ekonomika_kop
      6

























































































   4   5   6   7   8