Page 23 - IDEA Studie 7 2018 Pruvodce seniora
P. 23

Pro seniory, kteří do odchodu ze zaměstnání se už nechtějí do práce vracet, může být z pohledu celkových budoucích příjmů nejvhodnějším řešením registrace na úřadu práce nebo předčasný důchod. Předčasný důchod však je vhodným řešením takové situace v případě, že senior nebude po odchodu ze zaměstnání žít déle než 11 let. Čím je očekávaná délka života seniora delší, tím je předčasný důchod z pohledu celkových budoucích příjmů méně výhodný. Senioři, kteří již nechtějí dále pracovat a potřebují stálý a „vysoký“ čistý příjem před důchodovým věkem, mohou volit předčasný důchod. Ten totiž poskytuje nejvyšší měsíční příjmy v období před dosažením důchodového věku, pokud si senior už nechce hledat nové zaměstnání. Naopak pouze nízké čisté měsíční příjmy v předdůchodovém období nabízejí možnosti registrace na úřadu práce nebo život z úspor. Tyto možnosti jsou tak vhodnější pro ty seniory, kteří mohou dočasný výpadek příjmů kompenzovat například z úspor. Senioři, kteří požadují nejvyšší čisté příjmy po dosažení důchodového věku, by se měli rozhodnout pro zaměstnání, byť za nižší mzdu, spolu s předdůchodem. U nich jsou čisté měsíční příjmy v důchodovém věku stejné, jako kdyby o původní zaměstnání nepřišli. V případě, že senioři požadují nejvyšší čisté příjmy po dosažení důchodového věku, ale nechtějí dále pracovat, by pak měli volit možnost registrace na úřadu práce. Musí však plnit veškeré podmínky pro pobírání podpory v nezaměstnanosti. Tato studie také ukazuje, jak by stát mohl jednoduše a levně pomoci nejen seniorům, kteří ztratili zaměstnání několik let před dosažením důchodového věku. Jednoduchý informační systém, který by konkrétním seniorům nabídl alespoň základní možnosti řešení jejich životní situace a jejich finanční porovnání, obdobně jako tato studie činí pro typizované jednotlivce, by seniorům umožnil lépe se orientovat v důchodovém systému a vybrat vždy takové řešení, které jim nejvíce vyhovuje. Taková pomoc by v konečném důsledku mohla být finančně výhodná nejen pro seniory, ale i pro stát jako celek. Zmíněný informační systém by například nově motivoval část seniorů, aby pokračovali v zaměstnání, byť hůře placeném. Pak by stát vybral více na pojistných a přímých i nepřímých daních, a naopak zdravotním pojišťovnám odvedl méně za neaktivní důchodce. Taková analýza je však za hranicemi této studie. 21 


































































































   21   22   23   24   25