Page 36 - IDEA Studie 9 2015 Pracovni aktivita duchodcu
P. 36

nastoupí do práce, patří podpora v nezaměstnanosti, předčasný starobní důchod, příspěvek na bydlení či pomoc v hmotné nouzi.
Souhrnný efekt nastavení přímého zdanění a sociálních dávek na motivaci jednotlivců kpráci je kvantifikován čistou participační daňovou sazbou. Čistá participační daňová sazba tak zahrnuje vedle efektů obsažených v hrubé participační daňové sazbě i efekt ztráty sociálních dávek v případě ekonomické aktivity jednotlivce. Vývoj čisté participační daňové sazby s věkem je znázorněn v grafu 11. Na rozdíl od grafů 14 a 16 (v příloze) čistá participační daňová sazba v grafu 11 nezahrnuje efekt ztráty podpory v nezaměstnanosti u jedinců, kteří nastoupí do práce. Důvod, proč zde prezentujeme čistou participační daňovou sazbu bez vlivu podpory v nezaměstnanosti (graf 11) je, že ekonomicky neaktivní lidé nemají na podporu v nezaměstnanosti nárok, pokud nezaměstnanost nepředstírají. Předstírání nezaměstnanosti je však obtížné a nákladné: i) žadatelé musí splnit řadu povinností (například aktivně se ucházet o práci), ii) podpora v nezaměstnanosti je kdispozici pouze po omezené období a iii) ti, kterým byla podpora v nezaměstnanosti v minulosti přiznána, mohou mít v budoucnosti k této podpoře omezený přístup. Z toho důvodu v souladu s praxí předpokládáme, že tato podpora netvoří standardní část čisté participační daňové sazby.
Graf 11 ukazuje, že průměrné čisté participační daňové sazby jedinců aktivního věku, kteří nemají nárok na předčasný důchod, jsou mírně vyšší nebo téměř srovnatelné sčistými participačními daňovými sazbami starobních důchodců. Jinými slovy, daňově-dávkové pobídky k práci jsou u těchto skupin srovnatelné, přestože se jejich motivace odejít z trhu práce výrazně liší. Zvýšená motivace starobních důchodců
34































































































   34   35   36   37   38