Page 4 - IDEA Studie 9 2017 Prijmy senioru
P. 4

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Příjmy seniorů: práce, nástupní důchody a jejich valorizace
 Úvod
Penzijní systém hraje zásadní roli při udržení předchozí životní úrovně důchodců. Členské státy  EU se zavázaly nastavit pravidla tak, aby při zohlednění pravidel solidarity a finanční udržitelnosti  zajistily důchodcům životní úroveň adekvátní jejich předchozím příjmům.1 Vzhledem k nastavení  českého  důchodového  systému  je  to  právě  první  pilíř  sociálního  zabezpečení,  který  musí  v současné době zajistit životní úroveň důchodců po odchodu do důchodu.
Tato  studie  shrnuje  příjmovou  situaci  českých  důchodců  a  nastiňuje  možnosti  změn,  které  by  mohly změnit jejich finanční situaci. Změny se týkají nastavení ve třech oblastech důchodového  zabezpečení: 1) pracovní výdělek v důchodovém věku, 2) výše nástupního důchodu, 3) mecha- nismus  průběžného  zvyšování  důchodů  –  valorizace.  Je  na  politických  stranách,  aby  občanům  před volbami předestřely, jaká opatření budou po nich prosazovat. V závěru proto formulujeme  klíčové otázky ohledně zajištění životní úrovně důchodců.
Současný  důchodový  systém  sice  volá  po  komplexním  zhodnocení  a  přenastavení  státního  důchodového pojištění a soukromého spoření, ale efekty případných změn nemohou zásadním  způsobem  ovlivnit  příjmy  v  důchodu  u  současných  důchodců  nebo  seniorů  několik  let  před  důchodem.  Například  změny  důchodového  věku  musí  být  pozvolné  a  stát  nemůže  měnit  důchodový  věk  u  seniorů  několik  let  před  vstupem  do  důchodu.  Stejně  tak  změny  v  systému  důchodového  spoření  se  projeví  u  jednotlivců,  kteří  v  novém  systému  uspoří  dostatečné  úspory. Komplexním reformám důchodového systému, které se mohou projevit až s výrazným  zpožděním, se ale v této studii záměrně nevěnujeme.
1. Práce v důchodovém věku
•   Pro stát, seniory i společnost je výhodné, pokud senioři pracují i po dosažení důchodového  věku.  Seniorům  se  díky  výdělečné  činnosti  zvýší  životní  úroveň.  Vyšší  zaměstnanost  seniorů  znamená zvýšení příjmů veřejných rozpočtů formou daní, pojistných odvodů a snížení výdajů  na  sociální  dávky.  Zapojení  pouhých  pěti  procent  neaktivních  důchodců  na  trhu  práce  by  zvýšilo  příjmy  veřejných  rozpočtů,  i  kdyby  se  všem  pracujícím  důchodcům  snížily  odvody  o  6,5  procentního  bodu  (Šatava,  2015).  Ekonomika  zároveň  s  odchodem  seniorů  z  trhu  práce  přichází  o  jejich  cenné  pracovní  zkušenosti  a  lidský  kapitál,  jejichž  využití  je  zásadní pro dlouhodobý ekonomický růst.
•   V ČR pracuje pouze 13 % lidí v důchodovém věku. V EU v průměru pracuje seniorů více (15,5 %)  a například ve skandinávských zemích jako Norsko, Švédsko, nebo Island je to dokonce až 35 %.2 Každoročně přibližně 80 % českých seniorů odchází z práce do starobního důchodu pouze proto,  že  získali  nárok  na  starobní  důchod.  Pouze  20  %  seniorů  odešlo  do  důchodu  kvůli  zhoršené  zdravotní situaci, ztrátě zaměstnání nebo jiným překážkám v práci.3 (Graf 1   a Graf 2   )
1  Council of EU ministers of employment and social affairs: The 2015 Pension Adequacy Report: current and future income adequacy  in old age in the EU.
2  Council of EU ministers of employment and social affairs: The 2015 Pension Adequacy Report: current and future income adequacy  in old age in the EU., str. 61.
3  Šatava 2015: Pracovní aktivita po dosažení důchodového věku: Institucionální pobídky v České republice, IDEA studie využívající  výběrové šetření SHARE.
 4























































































   2   3   4   5   6