Page 8 - IDEA Study 7 2015 Working Beyond Pensionable Age
P. 8

Shrnutí  Česká republika reagovala na zhoršující se demografickou situaci zejména zvýšením zákonem stanoveného důchodového věku. To zvyšuje poměr pracujících vůči důchodcům, protože zdraví lidé jsou zvyklí pracovat až do dosažení zákonem stanoveného důchodového věku. Tato politika ovšem nepomáhá zvyšovat nízkou úroveň zaměstnanosti českých důchodců.  Drtivá většina důchodců je dobrovolně neaktivní. Sedmdesát až osmdesát procent důchodců říká, že opustili trh práce dobrovolně. Většina z nich netrpěla žádnými zdravotními problémy nebo neměla problém nalézt práci v období, kdy odcházeli do důchodu. Zvýšení podílu osob s omezením práce v průběhu dosažením zákonného věku odchodu do důchodu nemohou vysvětlit náhlý odchod téměř celé kohorty lidí do nečinnosti.  Institucionální pobídky práce pro důchodce by prostřednictvím daní, dávek nebo důchodových systémů mohly přispět ke zvýšení zaměstnanosti důchodců, protože drtivá většina důchodců je schopná pracovat, ale v současné době nejsou instituce schopny poskytovat takové pobídky, které by dokázaly vyvážit zvýšené pokušení důchodců opustit trh práce (způsobené garantovaným bezpodmínečným příjmem - starobním důchodem). Změna daní, dávek nebo důchodového systému by mohla zvýšit čistý pracovní příjem důchodců, a to by vedlo k větší motivaci k práci.  V této studii jsou institucionální pobídky pro seniory pro práci kvantifikovány daňovými dávkami. Všechny specifikace daňové sazby, které neberou v úvahu výhody plynoucí z nezaměstnanosti, ukazují, že institucionální pobídky pro starší občany k práci, jsou v porovnání s pobídkami zaměstnance v aktivním věku k práci nižší. To byl případ z roku 2013 kdy pracující důchodci, kteří dostávali starobní důchod, nemohli získat slevu na daních. To je důvod proč institucionální pobídky důchodců pro práci nemohou vyrovnat jejich zvýšený zájem opustit trh práce.  Vyšší úroveň zaměstnanosti starších osob je přínosem jak pro seniory, tak pro celou společnost, protože zvyšuje veřejné příjmy v důsledku zvýšení přímé daně, sociálního a zdravotního zabezpečení a jiných daňových příjmů. Mezinárodní srovnání ukazuje, že je možné zvýšit zaměstnanost důchodců ovíce než 20 procentních bodů. Podle našich simulací zvýšení bodu 10% zaměstnanosti, doprovázený významnými institucionálními pobídkami pro starší lidi do práce, by mohl zvýšit veřejné příjmy o 0,3 % na 1,5 %. 6 


































































































   6   7   8   9   10