Page 3 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 3

                                         Studie 5/2019 Kvalita práce učitelů, vzdělanost, ekonomický růst a prosperita České republiky1 KvěTen 2019 Daniel Münich, Jana KraJčová, ToMáš ProTivínsKý Shrnutí klíčových skutečností • Tato studie vyčísluje, co současná česká společnost do budoucna po finanční stránce obětuje, když není schopna, respektive ochotna investovat více prostředků a systémového úsilí do zvyšování kvality práce učitelů. Naše simulované odhady ukazují, že finanční rozsah této obětované příležitosti je obrovský. Vysvětlit paradox vysokých nerealizovaných společenských výnosů lze různě. Buď si velikost ušlých výnosů z kvalitnějšího vzdělání česká společnost dosud dostatečně neuvědomuje, nebo velká část uvažuje v příliš krátkém časovém horizontu. Anebo český politicko-vzdělávací systém není schopen povědomí o velké obětované příležitosti promítat do konkrétních opatření a investic. • Kvalitníškolstvíjezákladnímpředpokladembudoucíhoekonomickéhoaspolečenskéhorozvoje zemí, jejich prosperity a kvality života v nich. Je tomu navzdory skutečnosti, že tyto významné souvislosti v každodennosti běžného života zanikají. Časový horizont příčin a následků se totiž ve školství a vzdělávání neměří na roky či pouhé měsíce, ale na dlouhá desetiletí. Může se tak snadno stát, že společnost význam kvalitního vzdělání a investic do vzdělání nedoceňuje. Nad důsledky krátkozrakého uvažování pak společnost spláče až za několik desetiletí, kdy však již bude pozdě na to věc zachraňovat. Tato studie tyto potenciální důsledky vyčísluje. • Zdaleka nejdůležitějším determinantem kvality výuky a vzdělanosti byla, je a zřejmě ještě dlouho zůstane kvalita práce učitelů. A ta se odvíjí od kvality počátečního a dalšího vzdělávání učitelů, od schopnosti do učitelské profese vybírat skutečně ty nejlepší a nejnadanější a v profesi je udržet a motivovat. Jde tedy jak o finanční atraktivitu učitelské profese, ale i o způsob organizace počáteční a další přípravy učitelů. 1 Poděkování patří oponentům Ctiradu Slavíkovi, Karlu Gargulákovi, Filipu Pertoldovi a dále řadě kolegů za velmi užitečné připomínky a postřehy k pracovním verzím výpočtů a textu. Zvláštní poděkování patří Janu Libichovi, který svými postřehy a radami výrazným způsobem zvýšil srozumitelnost původně hodně technicky koncipovaného textu. Veškeré případné nepřesnosti a chyby včetně vyjádřených názorů však jdou na vrub autorů. Studie vznikla v rámci a s podporou Strategie AV 21 Akademie věd České republiky a vychází z výzkumů projektu Grantové agentury České republiky (GA ČR P402/12/G130). Studie vznikla s podporou projektu Učitel naživo a Nadace České spořitelny.    1 


































































































   1   2   3   4   5