Page 4 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 4

• Zatímco vyčíslení nefinančních výnosů ve formě lepšího zdraví, delší doby života, rozvoje kultury atp. je obtížné, odhadovat finanční výnosy je snazší. Umožňují to moderní poznatky společenských věd o třech zásadních fenoménech: (i) jak velké rozdíly v kvalitě práce učitelů v zemi panují, (ii) jak se rozdíly v kvalitě práce učitelů promítají do úrovně žákovské vzdělanosti a (iii) jak se vzdělání žáků posléze promítá do ekonomického růstu země v pozdějších letech, kdy vstoupí a působí na trhu práce. Právě odhady dlouhodobých dopadů různých scénářů vývoje kvality práce učitelů na HDP v České republice (ČR) prezentuje tato studie. • Pracujeme se třemi nereformními scénáři. Optimistický nereformní scénář předpokládá, že se pokles úrovně vzdělanosti a kvality práce učitelů zastaví a bude stagnovat. Střední nereformní scénář předpokládá, že výsledky žáků a kvalita práce učitelů budou nadále klesat dalších 15 let tempem jako doposud. Pesimistický nereformní scénář předpokládá, že učitelé odcházející do důchodu budou nahrazováni mladými učiteli výrazně podprůměrné kvality. • Námi zvažované reformní scénáře se liší podle toho, u kterých učitelů by došlo ke zvýšení kvality jejich práce, jak velké by toto zvýšení bylo a jak dlouho by změny trvaly. Zvyšovat kvalitu práce učitelů lze lepší kvalitou počátečního vzdělávání, dalšího vzdělávání a náročností výběru do učitelské profese. Naše simulace dopadů berou v potaz skutečnost, že zvyšování kvality práce učitelů je proces postupný, který může trvat roky až desetiletí, že vzdělávání na základních školách trvá devět let, že lépe vzdělaní žáci přechází na trh práce až s velkým časovým odstupem, přičemž jejich lepší vzdělání se promítá do vyšší produktivity po dlouhá desetiletí jejich pracovně aktivní kariéry. • Finanční přínos reformních scénářů zvyšujících kvalitu práce učitelů a úroveň vzdělání žáků je vyjádřen jako dodatečná kumulovaná hodnota hrubého domácího produktu (HDP), vytvořená pouze a právě díky zvýšené kvalitě práce učitelů v časovém období 80 let od spuštění reforem v roce 2020. Dodatečnou hodnotu HDP lze potom považovat za dnes obětovanou hodnotu nevyužité investiční příležitosti. Hodnota dodatečně potenciálně vytvořeného HDP také umožňuje srovnání s tím, kolik se dnes na školství vydává. Částky představují horní odhad toho, kolik by se dnes vyplatilo investovat do vyšší kvality práce učitelů. Odhadované dlouhodobé hrubé výnosy z investic do zvýšené kvality práce učitelů jsou velmi vysoké a těžko hledat podobně výnosné uplatnění veřejných výdajů. I konzervativní scénář mírného zlepšení práce všech učitelů by představoval hrubý výnos diametrálně převyšující výnosnost komerčních investičních produktů. 2 


































































































   2   3   4   5   6