Page 12 - IDEA Studie 07 2020 Grantova podpora UK
P. 12

GRANTOVÁ PODPORA A DOKTORSKÉ STUDIUM:
ANALÝZA DAT GRANTOVÉ AGENTURY UNIVERZITY KARLOVY IDEA 2020
  Box 1: Základní pojmosloví
Standardní doba studia – počet (akademických) let, během kterých se předpokládá, ţe student studium absolvuje. Je s ní spojeno čerpání studentských výhod (stipendium, ubytování na koleji, daňové úlevy, menza apod.). Standardní doba studia je tři nebo čtyři roky, podle akreditace. V této studii je určena dle pravidel z roku 2009, coţ je v datech procentuálně největší kohorta.
Rozdíly ve struktuře UK a GA UK
Fakulty UK - oborově vymezená část univerzity, jako je např. fakulta lékařská, filozofická, přírodovědecká apod. UK má 17 fakult.
GA UK – dělí se do oborových rad sekcí a dále do skupin.
Sekce – základní dělení GA UK podle oblasti výzkumu (společenské vědy, přírodní vědy, lékařské vědy).
Skupina – dělení sekcí GA UK na jednotlivé obory výzkumu (např. ekonomické vědy, biologie, filozofie a právo). Celý výčet, který je uvedený v Tabulce A1, má nyní 17 skupin, v letech 2010-2013 jich bylo 13 (lékařské vědy měly jednu skupinu oproti dnešním pěti). Dělení do skupin přesně neodpovídá dělení podle fakult (viz Tabulka A2), záleţí na oboru studia.
Charakteristiky studentů podávajících návrhy projektů
Ve studii zkoumáme data ze soutěţí GA UK v letech 2010–2013. To celkově představuje 4 851 návrhů projektů. Návrhy byly podány doktorskými studenty (4 187), magisterskými studenty a studenty navazujícího magisterského studia (664). Náš výzkum se zaměřuje nadoktorské studium, a tedy pouze na návrhy doktorských studentů, a to konkrétně v roli hlavního řešitele.7 Vyřazujeme také projekty, které přejal jiný student v průběhu řešení (celkově 65).
Speciální skupinou jsou studenti, kteří v době předání datové sady (září 2019) ještě studovali (489), anebo měli přerušeno (207). Většina z nich byla v sedmém nebo vyšším ročníku (rozdělení dle ročníků Tabulka A12). U nich se z dat nedalo určit, jestli dokončí, případně za jakou dobu. U studentů s přerušeným studiem, kteří byli z 80 % v osmém a vyšším ročníku, volíme konzervativní přístup, kdy předpokládáme, ţe tito studenti se jiţ do studia nevrátili a nedostudovali. Pro studenty, kteří ještě studovali, imputujeme (doplňujeme) hodnoty, jestli dokončili studium nebo ne, z dat studentů,
7 Nebereme v úvahu dopady grantové podpory na spoluřešitele projektu, coţ můţe ovlivňovat výsledky v oborech a na fakultách, kde jsou časté větší řešitelské týmy, jako například v sekci lékařských věd.
 10





















































































   10   11   12   13   14