Page 11 - IDEA Studie 07 2020 Grantova podpora UK
P. 11

GRANTOVÁ PODPORA A DOKTORSKÉ STUDIUM:
ANALÝZA DAT GRANTOVÉ AGENTURY UNIVERZITY KARLOVY IDEA 2020
Naše zjištění ukazují, ţe v období let 2010–2013 grantová podpora GA UK pozitivně souvisela s mírou úspěšného dokončení studia. Studenti s podpořeným projektem dokončovali studium o 10–20 procentních bodů častěji neţ studenti bez podpory, coţ je přibliţně posun z 60 % úspěšnosti na 70–80 %. Pro srovnání, jde o větší efekt, neţ představuje pokles míry dokončení studia mezi kohortamilet 2001 a 2008 (7procentních bodů). Kromě toho je velikost vztahu podobná či vyšší neţ dopad programů v zahraničí, které se zaměřují na dokončení studia bakalářských a magisterských programů (Castleman a Long, 2016; Gunnes a kol., 2013). Vyšší míra dokončení studentů s grantovou podporou byla podobná u studentů společenských a přírodních věd a niţší u lékařských věd. U ţádné z nich není ovšem vztah statisticky významný, jelikoţ je analýza při dělení na sekce omezena nízkým počtem pozorování.
Studenti s podporou úspěšně dokončovali studium v průměru o 3–7 měsíců později. Výsledky se liší podle sekce. Podpoření studenti lékařských věd dokončovali v průměru ovíce neţ rok později neţ nepodpoření studenti lékařských věd, u společenských a přírodních věd byl rozdíl kolem 4 měsíců. U všech výsledků za sekce musíme ale pracovat s velkou statistickou chybou, a tak nejsou dostatečně průkazné. Kromě toho se ukazuje, ţe podpoření studenti dokončovali o 10procentních bodů méně často ve standardní době studia, coţ představuje pokles přibliţně z 28 % na 18 %. To ukazuje na moţné protichůdné efekty grantové podpory, kde sice více studentů s podporou úspěšně dokončuje, ale v průměru za delší dobu. Efekt prodlouţení studia můţe být vdlouhodobém horizontu vykompenzován například kvalitnější publikační činností během a po dokončení doktorského studia, anebo častější volbou akademické dráhy mezi podpořenými studenty. Jelikoţ jsme k určení dlouhodobých efektů neměli k dispozici potřebná data, zůstávají tyto otázky otevřeny pro další výzkum.
Nejsme schopni zohlednit všechny rozdíly mezi studenty, které mohou ovlivnit další studium, a tak nelze naše výsledky interpretovat jako kauzální. Existují pro to alespoň
dva důvody:
nejsme schopni vzít v potaz všechny osobní charakteristiky studentů, které mají vliv nadalší studium. Například neměříme motivaci studentů, ani neznáme jejich socioekonomické zázemí a pohlaví,
podaná přihláška u neúspěšných studentů nemusí nutně odráţet kvalitu jejich pozdějšího výzkumu.
Výsledky tedy budeme interpretovat jako vztah (korelaci) mezi grantovou podporou a dalším studiem, nikoliv jako kauzální dopad grantové podpory na další studium.
   9

























































































   9   10   11   12   13