Page 12 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 12
I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
4. Nízké výdaje na platy českých učitelů se promítají do nestandardní struktury výdajů na školství. ČR vykazuje abnormálně nízký podíl provozních výdajů na školství (které zahrnují platy učitelů) na celkových vzdělávacích výdajích (zahrnující také výdaje investiční) jak ukazujeme v Grafu 7a . V rámci provozních výdajů představují náklady na učitelské platy v ČR necelých 40 %, viz Graf 7b , což je po Estonsku druhý nejnižší podíl. Průměrný podíl v rámci OECD tvořící 56 % je výrazně vyšší. Extrémně vychýlenou strukturu výdajů na školství v ČR shrnuje Graf 8 , který ukazuje relaci ukazatelů z Grafů 7a a 7b.
5. Nízké platy českých učitelů nelze odvozovat od nižšího rozsahu vzdělávacích povinností či dalších parametrů vzdělávacího systému. Nízké výdaje na učitelské platy v zemi mohou být, kromě nízké úrovně platů samotných, důsledkem nižšího rozsahu vzdělávacích a dalších povinností učitelů a větší průměrné velikosti tříd respektive většího počtu žáků připadajících na jednoho učitele. Rozklad vlivu těchto efektů na náklady průměrného učitelského platu připadajícího na jednoho žáka zpracovaný OECD v Grafu 9 ukazuje, že nízký průměrný učitelský plat v ČR primárně souvisí s nízkými výdaji na platy a nejde o důsledek dalších faktorů. Dalším vysvětlením nízkých platů učitelů v ČR by mohly být vysoké nepřímé kompenzace učitelů (např. příspěvky na soukromé důchodové pojištění, placené učitelské volno, finanční podpora dalšího vzdělávání, služební telefon atp.). Ačkoliv srovnatelné mezinárodní údaje nejsou dostupné, znalost situace v ČR toto vysvětlení více méně vylučuje.
6. S ohledem na výše uvedené lze konstatovat, že pokud by v ČR došlo ke zvýšení učitelských platů vůči ostatním vysokoškolsky vzdělaným pracovníkům na průměr zemí EU cestou zvýšení celkových výdajů na školství, dostaly by se na srovnatelnou úroveň i výdaje na školství v poměru k HDP a směrem k „běžnému mezinárodnímu standardu“ by se výrazně posunula i struktura výdajů na školství.
12