Page 12 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 12

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
 4. Nízké výdaje na platy českých učitelů se promítají do nestandardní struktury výdajů na školství. ČR vykazuje abnormálně nízký podíl provozních výdajů na školství  (které  zahrnují  platy  učitelů)  na  celkových  vzdělávacích  výdajích  (zahrnující  také  výdaje  investiční)  jak  ukazujeme  v  Grafu  7a    .  V  rámci  provozních  výdajů  představují  náklady  na učitelské platy v ČR necelých 40 %, viz Graf 7b  , což je po Estonsku druhý nejnižší podíl.  Průměrný podíl v rámci OECD tvořící 56 % je výrazně vyšší. Extrémně vychýlenou strukturu  výdajů na školství v ČR shrnuje Graf 8  , který ukazuje relaci ukazatelů z Grafů 7a a 7b.
5. Nízké platy českých učitelů nelze odvozovat od nižšího rozsahu vzdělávacích povinností či dalších parametrů vzdělávacího systému. Nízké výdaje na učitelské  platy v zemi mohou být, kromě nízké úrovně platů samotných, důsledkem nižšího rozsahu  vzdělávacích  a  dalších  povinností  učitelů  a  větší  průměrné  velikosti  tříd  respektive  většího  počtu  žáků  připadajících  na  jednoho  učitele.  Rozklad  vlivu  těchto  efektů  na  náklady  průměrného učitelského platu připadajícího na jednoho žáka zpracovaný OECD v Grafu 9 ukazuje,  že  nízký  průměrný  učitelský  plat  v  ČR  primárně  souvisí  s  nízkými  výdaji  na  platy  a nejde o důsledek dalších faktorů. Dalším vysvětlením nízkých platů učitelů v ČR by mohly  být vysoké nepřímé kompenzace učitelů (např. příspěvky na soukromé důchodové pojištění,  placené učitelské volno, finanční podpora dalšího vzdělávání, služební telefon atp.). Ačkoliv  srovnatelné  mezinárodní  údaje  nejsou  dostupné,  znalost  situace  v  ČR  toto  vysvětlení  více  méně vylučuje.
6.  S   ohledem na výše uvedené lze konstatovat, že pokud by v ČR došlo ke zvýšení učitelských  platů  vůči  ostatním  vysokoškolsky  vzdělaným  pracovníkům  na  průměr  zemí  EU  cestou  zvýšení  celkových  výdajů  na  školství,  dostaly  by  se  na  srovnatelnou  úroveň  i  výdaje na školství v poměru k HDP a směrem k „běžnému mezinárodnímu standardu“ by se výrazně  posunula i struktura výdajů na školství.
   12






























































































   10   11   12   13   14