Page 14 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 14

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
 II. Srovnání učitelských platů v rámci ČR
7. Průměrné platy učitelů ZŠ v současnosti převyšují průměrné mzdy v národním hospodářství pouze o necelých 10 %, což je úroveň blízká stavu roku 1995. Na  konci  minulého  tisíciletí  byly  průměrné  platy  pedagogických  pracovníků5  ZŠ  cca  5  %  nad úrovní jak průměrných mezd v národním hospodářství, tak platů ve veřejném sektoru  viz  Grafy  10a,  10b   .  Kromě  období  kolem  vstupu  ČR  do  EU  a  fluktuace  spojené  s  dopady  světové ekonomické krize na mzdy v letech 2009–2011 zůstávají pedagogické platy v relaci  ke mzdám v národním hospodářství i platům ve veřejné sféře pod 10 %.6
8. Na velmi nízké úrovni učitelských platů v relaci k ostatním vysokoškolsky vzdělaným zaměstnancům se za posledních deset let v podstatě nic nezměnilo, kromě nejmladších učitelů.  Finanční  atraktivnost  učitelské  profese  vystihuje  relace  učitelských  platů  k  platům  či  mzdám7  vysokoškolsky  vzdělaných  zaměstnanců.  Graf  11 ukazuje  vývoj  podílu  vysokoškolsky  vzdělaných  zaměstnanců  dosahujících  vyššího  platu,  než  byl  střední  plat  učitele  v  roce  2016.  Například  v  roce  2016  mělo  85  %  vysokoškolsky  vzdělaných  zaměstnanců  soukromého  a  veřejného  sektoru  středního  věku  mezi  30–49  lety plat vyšší, než byl střední8 plat stejně starých učitelů ZŠ. Hodnoty tohoto ukazatele9 se  poněkud  liší  podle  věku.  Za  dekádu  po  roce  2006  však  kromě  malé  skupiny  nejmladších  učitelů nedošlo ke znatelnému zlepšení.
  5  Koncept  pedagogického  pracovníka  je  širší  než  koncept  učitele,  protože  zahrnuje  i  skupinu  pracovníků,  kteří  nemusí  být  nutně  učiteli,  ale  vykonávají  pedagogickou  činnost.  Údaj  uvádíme  proto,  že  je  k  dispozici  v  dostatečně  dlouhé  časové  řadě.  Avšak  rozdíly  mezi  průměrnými platy učitelů a pedagogických pracovníků je velmi malý.
6  Zde je třeba připomenout, že průměrný vysokoškolsky vzdělaný zaměstnanec má oproti středoškolsky vzdělanému s maturitou mzdu  vyšší o cca 75 % a oproti zaměstnancům bez maturity dokonce o 125 %. Přitom většina učitelů má vysokoškolské vzdělání (dnes zákonná  povinnost),  zatímco  většina  ostatních  zaměstnanců  v  ČR  naopak  vysokoškolské  vzdělání  nemá.  Pro  srovnání  vývoje  mezd  a  platů  pouze  vysokoškolsky vzdělaných však nejsou k dispozici data v dlouhé časové řadě a kratší časovou řadu prezentujeme v dalším odstavci.
7  Termínem plat se zpravidla míní honorování zaměstnanců ve veřejném sektoru a termínem mzda honorování zaměstnanců v sektoru  podnikatelském.
8  Učitelské  platy  veřejných  škol  jsou  velmi  rovnostářské,  takže  v  rámci  věkové  skupiny  jsou  platy  většiny  učitelů  blízké  jejich střední hodnotě.
9  Výpočet je složen z výsledků dílčích srovnání situace jednotlivých demografických skupin vymezených věkem, pohlavím a regionem.  Je  tak  zohledněna  skutečnost,  že  věkové,  genderové  a  regionální  proporce  počtů  učitelů  se  od  proporcí  počtů  ostatních  vysokoškolsky  vzdělaných  pracovníků  liší.  Například  v  Praze  jsou  průměrné  platy  výrazně  vyšší  než  ve  zbytku  země  a  má  tedy  smysl  srovnávat  učitele  v  Praze  s  ostatními  pracovníky  v  Praze.  Podobně  podíl  starších  osob  mezi  učiteli  je  vyšší  než  v  populaci  ostatních  pracovníků,  takže  srovnání celkových průměrů by platy učitelů nadhodnocovalo. A konečně, platy žen jsou v ČR výrazně nižší než mužů. Většina učitelů jsou  ženy, které je vhodnější srovnávat se ženami a ne s muži.
14

























































































   12   13   14   15   16