Page 3 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 3

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7
Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
  Shrnutí klíčových skutečností
•   Vzdělanost populace zásadním způsobem přispívá k dlouhodobému ekonomickému  růstu a kvalitě života moderní společnosti. Kvalita vzdělávání se odvíjí především  od  kvality  učitelů  a  ta  i  od  atraktivity  učitelské  profese.  Atraktivita  spoluurčuje,  kdo se na tuto profesi připravuje, kdo do ní nastupuje, zůstává v ní, a kdo naopak  velmi záhy z profese odchází. Atraktivita profese se tak do kvality učitelského sboru  promítá  ve  velmi  dlouhém  období,  a  proto  nelze  čekat  výraznější  zvýšení  kvality  vzdělávání  od  krátkodobých  politických  slibů  a  ad-hoc  zvyšování  učitelských  platů. Věrohodnost společenského závazku by proto posílilo navázání průměrných  učitelských platů na platovou úroveň vhodně definované srovnávací skupiny.
•   Průměrné platy českých učitelů na základních školách jsou v relaci k průměrným  platům  ostatních  vysokoškolsky  vzdělaných  zaměstnanců  nejnižší  nejen  ze  všech  zemí EU ale i zemí OECD. V Česku učitelské platy dosahují 56 %, zatímco průměr  zemí EU i OECD se pohybuje kolem 86 %. Alternativní ukazatele učitelských platů  na neutěšené mezinárodní pozici Česka nic nemění.
•   Nízké  výdaje  na  platy  českých  učitelů  základních  škol  se  promítají  do  velmi  nestandardní  struktury  veřejných  výdajů  na  základní  školství.  Česko  vykazuje  abnormálně  nízký  podíl  provozních  výdajů  na  celkových  výdajích  na  základní  školství  a  velmi  nízký  podíl  výdajů  na  učitelské  platy  na  celkových  výdajích  na základní školství.
•   Průměrné  platy  učitelů  v  poměru  k  průměrné  mzdě  v  národním  hospodářství  se  v  současnosti  pohybují  na  obdobné  úrovni  jako  v  roce  1995,  tedy  mezi  105 %–110 %. To je velmi málo s ohledem na to, že většina českých zaměstnanců  nemá vysokoškolské vzdělání, jak ho naopak mají a dnes musí učitelé mít. V roce  2016 mělo 85 % vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců soukromého a veřejného  sektoru  ve  středním  věku  mezi  30–49  roky  plat  vyšší,  než  byl  střední  plat  stejně  starých učitelů základních škol. Za poslední dekádu se situace nezlepšila. Pouze se  o něco zlepšila situace malé skupiny nejmladších učitelů do 30 let.
•   Zájem  o  vysokoškolskou  přípravu  na  učitelskou  profesi  z  řad  intelektuálně  nadprůměrně  disponovaných  uchazečů  je  nízký.  Mnoho  nadaných  mladých  absolventů těchto programů ani do učitelské profese nenastoupí a mnoho mladých  z  profese  záhy  odchází  za  lepším  výdělkem  a  lepším  kariérním  výhledem.  Nízká  atraktivnost  platů  se  také  promítá  do  nízkého  zájmu  lidí  úspěšných  v  jiných  profesích  o  práci  učitele.  Důsledkem  je  velký  nedostatek  učitelů,  těch  mladších  především, a pomalu a jistě klesající kvalita učitelského sboru.
3


























































































   1   2   3   4   5