Page 4 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 4
I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
Úvod
Kvalita vzdělávání v zemi zásadním způsobem přispívá k dlouhodobému ekonomickému růstu a kvalitě života společnosti. Kvalitu poskytovaného vzdělávání potom do velké míry určuje kvalita učitelů. A kvalita učitelů se mimo jiné odvíjí od atraktivnosti učitelské profese, včetně atraktivnosti platové. A právě platy českých učitelů jsou dlouhodobě velmi nízké. Tato studie shrnuje a rekapituluje klíčové skutečnosti, které se týkají honorování práce učitelů v České republice (ČR), poskytuje mezinárodní a národní srovnání a osvětluje širší souvislosti toho, jakými způsoby se učitelské platy promítají do kvality učitelského sboru a vzdělávání. Na závěr jsou položeny klíčové otázky do předvolebních diskusí, na něž by veřejnost měla hledat odpovědi v programech a příslibech politických subjektů.
Předesíláme, že studie se pro obsáhlost tématu zaměřuje pouze na téma platů učitelů základních škol (ZŠ) a pomíjí řadu souvisejících nebo podobně důležitých témat ve školství. O platech učitelů mateřských škol je však dobře známo, že jsou ještě výrazně nižší než platy na ZŠ, byť společenské výnosy na této úrovni mohou být ještě vyšší než na úrovni ZŠ (Heckman 2012). Platová situace na úrovni škol středních se zásadněji od té na úrovni ZŠ neliší (Münich a kol. 2016). A konečně o platech akademických pracovníků vysokých škol (VŠ) v ČR doposud neexistují kompletní a dostatečně věrohodné údaje a navíc se problematika honorování práce na VŠ v řadě ohledů od situace v nižších úrovních školství liší. Kromě přímého finančního honorování práce učitelů samozřejmě ještě existují nepřímé formy odměňování včetně nefinančních, kterým se tato studie také nevěnuje, hlavně s ohledem na nedostatek věrohodných a srovnatelných údajů.
V převzatých mezinárodních srovnáních OECD se české ZŠ dělí na nižší úroveň, tzv. primary education (1. stupeň ZŠ) a na vyšší úroveň, tzv. lower-secondary (2. stupeň ZŠ), přičemž sem spadají i nižší ročníky českých víceletých gymnázií.1
1 Do druhého stupně spadá také velmi malý segment praktických škol viz Internet:
https://www.czso.cz/csu/czso/klasifikace_vzdelani_cz_isced_2011
4