Page 4 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 4

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
 Úvod
Kvalita vzdělávání v zemi zásadním způsobem přispívá k dlouhodobému ekonomickému růstu  a  kvalitě  života  společnosti.  Kvalitu  poskytovaného  vzdělávání  potom  do  velké  míry  určuje  kvalita  učitelů.  A  kvalita  učitelů  se  mimo  jiné  odvíjí  od  atraktivnosti  učitelské  profese,  včetně  atraktivnosti  platové.  A  právě  platy  českých  učitelů  jsou  dlouhodobě  velmi  nízké.  Tato  studie  shrnuje  a  rekapituluje  klíčové  skutečnosti,  které  se  týkají  honorování  práce  učitelů  v  České  republice  (ČR),  poskytuje  mezinárodní  a  národní  srovnání  a  osvětluje  širší  souvislosti  toho,  jakými způsoby se učitelské platy promítají do kvality učitelského sboru a vzdělávání. Na závěr  jsou položeny klíčové otázky do předvolebních diskusí, na něž by veřejnost měla hledat odpovědi  v programech a příslibech politických subjektů.
Předesíláme, že studie se pro obsáhlost tématu zaměřuje pouze na téma platů učitelů základních  škol (ZŠ) a pomíjí řadu souvisejících nebo podobně důležitých témat ve školství. O platech učitelů  mateřských škol je však dobře známo, že jsou ještě výrazně nižší než platy na ZŠ, byť společenské  výnosy na této úrovni mohou být ještě vyšší než na úrovni ZŠ (Heckman 2012). Platová situace  na úrovni škol středních se zásadněji od té na úrovni ZŠ neliší (Münich a kol. 2016). A konečně  o  platech  akademických  pracovníků  vysokých  škol  (VŠ)  v  ČR  doposud  neexistují  kompletní  a  dostatečně  věrohodné  údaje  a  navíc  se  problematika  honorování  práce  na  VŠ  v  řadě  ohledů  od situace v nižších úrovních školství liší. Kromě přímého finančního honorování práce učitelů  samozřejmě ještě existují nepřímé formy odměňování včetně nefinančních, kterým se tato studie  také nevěnuje, hlavně s ohledem na nedostatek věrohodných a srovnatelných údajů.
V  převzatých  mezinárodních  srovnáních  OECD  se  české  ZŠ  dělí  na  nižší  úroveň,  tzv.  primary education  (1.  stupeň  ZŠ)  a  na  vyšší  úroveň,  tzv.  lower-secondary  (2.  stupeň  ZŠ),  přičemž  sem  spadají i nižší ročníky českých víceletých gymnázií.1
 1  Do druhého stupně spadá také velmi malý segment praktických škol viz Internet: 
https://www.czso.cz/csu/czso/klasifikace_vzdelani_cz_isced_2011
 4



























































































   2   3   4   5   6