Page 3 - IDEA Studie 11 2017 Vyberove parovani partneru
P. 3

 Studie 11 / 2017
Vrána k vráně sedá aneb důležitost
oboru studia při výběru partnera
ČERVENEC 2017
ALENA BIČÁKOVÁ, ŠTĚPÁN JURAJDA, LUCIE ZAPLETALOVÁ
Shrnutí
 Výběrové párování, jinými slovy tendence žít s partnerem se stejnou úrovní dosaženého vzdělání, tj. tendence k tzv. vzdělanostní homogamii, je předmětem rozsáhlých výzkumů vsociologii, demografii i ekonomii. Tato studie, která vychází z výzkumného článku Bičáková a Jurajda (2016), zkoumá doposud zcela opomíjený aspekt výběrového párování v dimenzi studijních oborů – míru oborové homogamie. Studie mapuje, do jaké míry jsou v jednotlivých zemích EU páry tvořeny lidmi, vystudovanými ve stejném oboru.
 Vysokoškolsky vzdělaní lidé v zemích EU mají tendenci žít s partnery vystudovanými ve stejném studijním oboru. Tato tendence je patrná se stejnou intenzitou jak u sezdaných, tak u nesezdaných párů hospodařících v jedné domácnosti. Míra oborové homogamie narůstá rychle po ukončení studia a dosahuje poměrně vysokých hodnot, zejména u párů pracujících ve stejném odvětví. Míra oborové homogamie se významně liší mezi zeměmi a mezi studijními obory.
 Tendence k vytváření svazků s partnerem ze stejného oboru vzdělání je důležitá, protože může mít, vzhledem k velkým mezioborovým rozdílům v platech a možnostech skloubení kariéry a rodiny, znatelný dopad na příjmovou nerovnost mezi domácnostmi a na rozhodování o zakládání rodin v dané zemi.
 Nerovné zastoupení žen a mužů ve studijním oboru vytváří potenciál pro vysokou míru oborové homogamie. Potenciál pro oborovou homogamii je závislý na rovnosti zastoupení mužů a žen v jednotlivých oborech. Například v oborech silně zastoupených muži mají tito malou šanci najít partnerku ze stejného oboru, zatímco ženy v takových oborech mají naopak velký výběr možných partnerů. Ženy vystudované v těchto oborech proto žijí v oborově homogamních párech až v 60 % případů.
 Česká republika patří k zemím se spíše vyšší mírou oborové homogamie.
  1























































































   1   2   3   4   5