Page 5 - IDEA Studie 11 2017 Vyberove parovani partneru
P. 5

Úvod
Výběrové párování je jednou ze základních charakteristik sňatkového trhu a existuje k němu rozsáhlý výzkum v psychologii, ekonomii, sociologii a demografii. Značná pozornost je věnována zejména vzdělanostní homogamii, tedy tendenci lidí vyhledávat si partnera se stejnou úrovní dosaženého vzdělání. Důvodem je fakt, že vzdělanostní homogamie má velký vliv na příjmové nerovnosti mezi domácnostmi (Fernandez a kol., 2005; Schwartz, 2013; Greenwood a kol., 2014) a na tzv. sňatkovou návratnost vzdělání (Goldin, 1997; Chiappori a kol., 2009; Esteve a kol., 2012). Nejvyšší míra vzdělanostní homogamie je u lidí s vysokoškolským vzděláním (Schwartz a Mare, 2005).
Výběrové párování na základě oboru studia bylo zatím ve vědecké literatuře opomíjeno, ačkoli mzdové rozdíly mezi jednotlivými studijními obory mohou být stejně velké jako rozdíl ve mzdách středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaných osob. Volba studijního oboru má navíc podle některých studií souvislost s porodností (van Bavel, 2010). Pokud mají tedy absolventi univerzit tendenci vyhledávat si partnery ze stejných studijních oborů, může to mít znatelný vliv na úroveň nerovností a rozhodování o rodičovství. Tento vliv potvrzují dvě nedávné studie. Eika a kol. (2014) ve své práci měří vliv oborové homogamie na příjmové nerovnosti domácností v Norsku. Jurajda a Bičáková (2014) pak na základě dat téměř všech zemí EU ukazují, že dostupnost potenciálních partnerů v různých studijních oborech ovlivňuje vzdělanostní strukturu rodičů.
V této studii představujeme první systematický přehled o rozsahu oborové homogamie na datech z 24 zemí EU. Využíváme k tomu data Evropského šetření pracovních sil (Labour Force Survey, LFS), ve kterém je rozlišeno osm široce definovaných studijních oborů. Soustředíme se na páry žijící ve společné domácnosti, v nichž mají oba partneři dosažené vysokoškolské vzdělání.
K měření oborové homogamie využíváme nástroje, které nám umožňují sledovat její rozsah, očištěný od vlivu struktury nabídky potenciálních partnerů. LFS data ukazují, že pravděpodobnost, že evropské vysokoškolsky vzdělané páry jsou tvořeny partnery se stejným oborem studia, je téměř dvojnásobná oproti benchmarku, který vyplývá z pozorovaného zastoupení žen a mužů v jednotlivých oborech vysokoškolského studia. Oborová homogamie je kvantitativně přinejmenším stejně výrazná jako vzdělanostní homogamie.
3





























































































   3   4   5   6   7