Page 3 - IDEA Studie 6 2016 Sebeduvera tridy
P. 3

 Studie 6/2016
Sebedůvěra třídy a soutěž spolužáků o osmiletá gymnázia1
MIROSLAVA FEDERIČOVÁ, FILIP PERTOLD, MICHAEL L. SMITH
Shrnutí
 Česká republika patří k menší skupině evropských zemí provozujících vzdělávací systém, který vede k velmi rané diferenciaci žáků do škol podle studijních výsledků a sociálně- ekonomického zázemí žáků. V Česku se tak na osmiletá gymnázia hlásí a náročnou přípravu na přijímací zkoušky podstupuje cca 18 % žáků pátých tříd. Z průměrné třídy s 18 žáky se na osmiletá gymnázia hlásí v průměru tři žáci a přijati jsou v průměru téměř dva.
 Naše analýzy na datech z unikátního šetření ve školách ukazují, že přítomnost spolužáků hlásících se na gymnázium má negativní dopad na sebedůvěru ostatních žáků. Největší negativní dopad evidujeme v případě sebedůvěry dívek v matematice. Pokles sebedůvěry (z úrovně ve čtvrté třídě, tj. před přípravou na přijímací zkoušky) je přibližně 7 % u žákyní s alespoň dvěma přihlášenými spolužáky. Jako kontrolní skupinu používáme třídy, kde se na gymnázia nehlásil nikdo.
 Negativní dopad na sebedůvěru spolužáků je výraznější v těch třídách, kde jsou uchazeči v přijímacím řízení nakonec úspěšní.
 Nepříznivý dopad je mírně výraznější u žáků, jejichž rodiče si nepřejí, aby se jejich dítě na gymnázium hlásilo. To potvrzuje významnou roli rodičovského zázemí při zásadních rozhodnutích ve vzdělávací kariéře, včetně podání přihlášky, při přípravě na zkoušky a při přijímacím řízení samotném.
 Pokles sebedůvěry u spolužáků, kteří se na gymnázium nehlásí, také souvisí se skutečností, že minimálně u poloviny z nich jsou výsledky v matematice velmi dobré, minimálně stejně jako u přihlášených žáků.
1 Tato studie využívá poznatků z výzkumů v rámci grantu poskytnutého Grantovou agenturou České republiky P402/12/G130.
   1
























































































   1   2   3   4   5