Page 8 - IDEA Studie 6 2016 Sebeduvera tridy
P. 8

Obr. 2: Změna sebedůvěry nepřihlášených žáků, kteří měli vynikající výsledky, oproti ostatním nepřihlášeným žákům
  Nejlepší nepřihlášení žáci
                                    b= -,237 (,092)
                                             0 .2 .4 .6 .8 podíl přihlášených žáků ve třidě
skutečné hodnoty očekávaný výsledek
  Ostatní nepřihlášení žáci
                                  b= -,060 (,112)
                                                        0 .2 .4 .6 podíl přihlášených žáků ve třidě
skutečné hodnoty očekávaný výsledek
 Zdroj: vlastní výpočty
Pokles sebedůvěry u žáků, kteří se na gymnázium nehlásí a kteří měli vynikající výsledky, pravděpodobně souvisí se skutečností, že jejich výsledky v matematice jsou stejně tak dobré jako výsledky některých žáků z jejich třídy, kteří se hlásí na osmileté gymnázium, nebo jsou dokonce lepší. Žáci, kteří se hlásí na gymnázium, sice mají většinou lepší výsledky v testu z matematiky než žáci, kteří se nehlásí (obr. 3). Mnozí nepřihlášení žáci jsou však stejně nadaní jako přihlášení žáci, jak znázorňuje velikost oblasti překrývání u rozdělení výsledků z matematiky na obr. 3.
Mechanismus vlivu počtu přihlášených žáků ve třídě na změnu sebedůvěry zkoumáme i tak, že podrobněji analyzujeme několik případných vysvětlujících faktorů, např. roli rodičů při rozhodování o podání přihlášky nebo změny známek, případně změnu známek během pátého ročníku. Zatímco vliv rodičů se ukazuje jako mírně důležitý, známky v pátém ročníku na odhadnutý vliv spolužáků na sebedůvěru nehraje roli.
6
změna sebedůvěry
-1 -.5 0 .5
-1 -.5 0 .5



















































































   6   7   8   9   10