Page 7 - IDEA Studie 6 2016 Sebeduvera tridy
P. 7

Tyto výsledky potvrzuje i regresní model, v němž jsou navíc zohledněny i další charakteristiky, které mohou způsobovatroztřídění konkrétních žáků do tříd snízkou/vysokou mírou sebedůvěry před přijímacím řízením. Tato zjištění jsou k dispozici v akademické verzi tohoto textu. Je nutné zdůraznit, že odhadovaný dopad se zakládá na panelových datech, tzn. je zohledněna míra individuální sebedůvěry žáka před přijímacím řízením a odhadovaný efekt je tudíž změna na úrovni jednotlivců.
Obr. 1: Změna sebedůvěry (v %) nepřihlášených žáků podle počtu přihlášených žáků ve třídě oproti změně ve třídách, kde se nehlásil nikdo
  Chlapci
                 1 2 3 4 >5
 Dívky
                 1 2 3 4 >5
Zdroj: vlastní výpočty
Pokles sebedůvěry je navíc vyšší u žáků, kteří se na gymnázium nehlásí, a kteří měli v testu z matematiky v rámci šetření TIMSS nejlepší výsledky. Jak znázorňuje obr. 2, má míra konkurence ve třídě (tj. třídy svysokým počtem žáků hlásících se na gymnázium) významný dopad na sebedůvěru žáků, kteří se na gymnázium nehlásí a kteří měli oproti průměrné úrovni ve třídě vynikající výsledky, ale nikoliv na sebedůvěru žáků, kteří se na gymnázium nehlásí a kteří vynikající výsledky neměli.
5
-.15 -.1 -.05
.05 0
.1
-.15 -.1 -.05
.05 0
.1




















































































   5   6   7   8   9