Page 11 - IDEA Testovani na Covid19 brezen2020 5
P. 11

EKONOMIE TESTOVÁNÍ NA COVID-19: POZOR NA VÍCE ŠKOD NEŽ UŽITKU
IDEA 2020
 Platí jednoduché pravidlo:
Pokud hygienik předem ví, že své rozhodnutí nezmění ani po pro něj překvapivém výsledku testu, tak nemá osobu testovat a zmařit tak relativně vzácný testovací instrument.
Smysl má použití méně přesného rychlotestu v případě náhodného obyvatele Prahy (osoba C) například tehdy, pokud hygienická strategie po pozitivním výsledku takového testu velí pokračovat testováním přesnějším a vzácnějším PCR testem.
Hodnotu informace získanou aplikací testu je nutno porovnat s náklady testování. Tím nejméně relevantním nákladem je nominální cena testu; ta je ve srovnání se společenskou hodnotou testování malá. Důležitým nákladem testování je nebezpečí, že bude testovaná osoba v průběhu procedury nechtěně nakažená. Tento náklad je větší u osob, u kterých je nakažení apriori před počátkem testování nepravděpodobné než u osob, které jsou nakaženy již před testováním s apriorně vysokou pravděpodobností. Posledním nákladem je tzv. náklad obětované příležitosti.12 Každý použitý test již totiž nebude použit na jinou osobu. V situaci, kdy je testů nedostatek, je tento typ nákladu zásadní.
Testování může být dvousečné
Kromě zřejmých přínosů může testování vytvářet i nežádoucí motivace, které v konečném důsledku mohou k šíření nemoci přispět. Například, když budou testovány jen osoby s vysokou apriorní pravděpodobností nakažení, budou lidé ve snaze domoci se otestování své riziko nakažení zveličovat. Takže třeba v počátcích epidemie covid-19 někteří Češi se zájmem o test hygienikům lživě tvrdili, že byli v Itálii. Po připuštění k testování pak v testovacích zařízeních zbytečně riskovali vlastní nákazu.
 12 Anglicky „opportunity cost”.
9

























































































   9   10   11   12   13