Page 10 - IDEA Behavioralni prevence Covid19 brezen2020 6
P. 10

LEKCE BEHAVIORÁLNÍ EKONOMIE V PREVENCI: JAK TAKÉ BOJOVAT S COVID-19 IDEA 2020
  Aplikace na mobilu, která v pravidelných intervalech mytí rukou vtipně připomíná. Připomínky může zastat i vhodně nastavený budík několikrát za den.
 Náramky na ruce (např. s nápisem „Máme čisté ruce“ či „Zdraví máme ve svých rukou“), které budou mít lidé často na očích. Ty mohou fungovat jednak jako připomínka, ale mohou se stát i spojujícím prvkem ukazujícím, že se zapojují všichni, pokud by se společnost pro tento účel zkoordinovala.
Druhá skupina opatření se týká našich zvyků. I když si totiž na mytí rukou pravidelně vzpomeneme, může být výzvou si je mýt důkladně po doporučenou dobu dvaceti vteřin. Mnoho lidí je zvyklých si mýt ruce rychle. A zvyk je železná košile, který je těžké změnit. Někomu pomůže, když si mytí rukou spojí s příjemnou aktivitou, která pomůže čas odměřit:
 Například si dvakrát po sobě zazpívat „Hodně štěstí zdraví...“ – a tím způsobem si i popřát hodně zdraví. Nebo si vybrat jinou oblíbenou píseň, kterou máme v hlavě natolik zautomatizovanou, že jakmile si ji začneme pobrukovat, máme potřebu ji při mytí rukou dokončit. Toto může být opět výzva pro kreativní hudebníky a youtubery, aby lidem pomohli. Existuje pěkný příklad z Vietnamu, který cílí na teenagery.7
 Pro menší děti může být vhodnější básnička, kterou se naučí u mytí rukou odříkat. Státní zdravotní ústav takovou již vytvořil.8
 V některých školkách ve Spojených státech se v současnosti používá modifikovaný budík, který dětem odpočítává 20 vteřin mytí rukou, podobně jako šachistům.
7 Viz internet https://www.youtube.com/watch?v=ctF5aMV05kM
8 Viz internet http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/Nove/leporelo_Myti_rukou.pdf
   8

























































































   8   9   10   11   12