Page 8 - IDEA Behavioralni prevence Covid19 brezen2020 6
P. 8

LEKCE BEHAVIORÁLNÍ EKONOMIE V PREVENCI: JAK TAKÉ BOJOVAT S COVID-19 IDEA 2020
 ponoříme do diskuse, dáme pár příkladů pro ilustraci, jak tyto poznatky aplikovat v boji proti šíření covid-19. Naše příklady pochází ne náhodou z rozvojových zemí, kde byl dosud problém s přenosem nakažlivých chorob mnohem aktuálnější než v ekonomicky rozvinutých zemích:
 Bylo prokázáno, že jednoduché připomínky formou textových zpráv pomáhají lidem pravidelněji užívat předepsané léky při nemoci AIDS v Keni (Pop-Eleches et al. 2011).
 V Sierra Leone pomohly barevné náramky, díky kterým rodiče ukazovali ostatním, že nechali naočkovat své děti, zvýšit míru proočkovanosti (Karing 2018).
 Psychologická intervence, která lidi motivovala představovat si pozitivní přínosy zkrátkodobě nepříjemné činnosti, zvýšila míru používání dezinfekce (chlorinu) pitné vody v Keni (Haushofer, John a Orkin 2019).
 Další studie poukazuje na důležitost grafického zpracování a emočního zabarvení nad rámec informační hodnoty během kampaně za mytí rukou v Indii (Biran et al. 2014).
 Studie z Iráku ukazuje, že poskytnutí průhledného mýdla s hračkou uvnitř zvyšuje mytí rukou u dětí (Watson et al. 2019).
Jak můžeme využít těchto poznatků vpraxi? Zaměříme se na dva typy preventivního chování: (i) pravidelné a důkladné mytí rukou a (ii) omezení sahání si na obličej. U některých postupů existující poznatky dávají větší jistotu, že by navrhované postupy mohly fungovat, jinde toho víme méně, a při diskusi se snažíme na tyto rozdíly poukazovat.
Mytí rukou ve veřejném prostoru
První bariérou mytí rukou ve veřejném prostoru je dostupnost prostředků. Na ulici totiž mytí pod tekoucí vodou není zpravidla možné. Je to ale možné nahradit automaty
6
























































































   6   7   8   9   10