Page 4 - IDEA Efektivni zpusob komunikace vladnich pokynu COVID19 duben2020 10
P. 4

 Jednoduché připomenutí vládních nařízení významně zvyšuje podíl lidí, kteří jsou ochotni vládní pokyny dodržet. A to platí i v případech, že lidé již informace z dřívějška mají. Připomínání vládních nařízení, a to jakoukoliv formou:
o vede k vyšší ochotě lidí omezit vlastní pobyt venku, zvlášť v dlouhodobějších osobních plánech,
o zvyšuje ochotu lidí zůstat doma i měsíce, pokud by to bylo nutné,
o motivuje lidi k reakcím vůči těm, kteří roušky nenosí (upozornění, že by ji měli
nosit).
 Nařízení a doporučení je potřeba sdělovat opakovaně po celou dobu jejich trvání a jejich aktuální podoba by měla být snadno dohledatelná na jednom všeobecně známém místě.
 Opatření je třeba pečlivě prioritizovat a menší počet nejdůležitějších opatření maximálně zjednodušit a srozumitelně komunikovat.2
 Pro dobrovolné dodržování vládních pokynů je zásadní veřejná důvěra v přijatá opatření.3 Lidé, kteří věří, že vládní opatření pomohou úspěšně zvládnout současnou situaci, jsou výrazně ochotnější plnit vládní pokyny a pozitivně reagují i na jejich připomenutí.
 Příslušné instituce by měly věnovat zvýšenou pozornost informovanosti seniorů – zajišťovat přímo či nepřímo (přes rodinné příslušníky) jejich dostatečnou informovanost. Mezi lidmi nad 65 let věku zvyšují informace a připomínky ochotu dodržovat vládní pokyny.
 Efektivní formou komunikace se jeví apel na rychle se měnící společenské normy a zdůraznění normálnosti toho, že se ostatní lidé chovají podle vládních pokynů („je normální zůstat doma“, „lidé, kteří vycházejí ven, roušky běžně nosí“ apod.).
 Většina věkových skupin reaguje na různé formy informací velmi podobně. Výjimku představuje skupina mladých lidí (18 až 24 let), mezi kterými informace apelující na společenské normy a popisující zdravotní rizika, vedou k většímu přijetí vládních pokynů než ostatní formy komunikace. Vyšší ochotu zůstat doma deklarují i lidé, kteří bydlí s někým z rizikové skupiny (starší či nemocní lidé). Připomínání a komunikování vládních pokynů nemá vliv na ochotu zůstat doma mezi skupinou lidí, kteří vnímají nakažení se koronavirem jako nízkou hrozbu.
Data byla sbírána na panelu 1 250 pravidelných respondentů společnosti Behavio Labs v pátek (20. 3. 2020) a v sobotu (21. 3. 2020). Reprezentativní vzorek on-line populace České republiky ve věku nad 18 let (pohlaví, věk, příjem, vzdělání, velikost sídla, kraj nebo ekonomická aktivita).
Popis dat: Policy Communication in the Time of Covid-19 (popis dat)4
2 Pro další doporučení behaviorální ekonomie pro komunikaci v současné situaci viz # 9 Jak komunikovat s veřejností? Poznatky behaviorální ekonomie v boji proti COVID-19“
3 Viz WHO Outbreak communication guidelines. 4 Viz internet
https://docs.google.com/document/d/1AbOjoexXyJ2jZjBC0h9amhaoiTVaigWWcm7gjb1HBG4/edit?usp=sharing
      2


















































































   2   3   4   5   6