Page 20 - IDEA Studie 01 2023 Ruce a mozky ceskych zen
P. 20

RUCE A MOZKY ČESKÝCH ŽEN STÁLE NEVYUŽITY IDEA 2023  • Finanční výhodnost veřejné podpory míst ve školkách pro veřejné rozpočty vyčíslila analýza IDEA 3/2016 „Veřejná podpora míst ve školkách se vyplatí: analýza výnosů anákladů“ autorů Kalíškové, Münicha a Pertolda (2016). Nejde jen o aktuální dodatečné výnosy díky vyššímu výběru daní a odvodů a nižším výdajům na rodinné dávky, ale i o vyšší budoucí výnosy díky zvýšené produktivitě žen, jejich mezd a odvodů v pozdějším věku po období rodičovství. • Jak ukazuje nejen toto mezinárodní srovnání, vyšší pracovní zapojení žen s menšími dětmi velmi usnadňuje dostupnost částečných úvazků. Od roku 2023 v Česku vstupuje v platnost opatření na podporu částečných úvazků ve formě snížených pojistných odvodů zaměstnavatelů zmezd některých zaměstnanců pracujících na částečný úvazek. Mezi tyto zaměstnance zákon řadí i rodiče dětí do10 let věku. Jde pravděpodobně o historicky první opatření na podporu částečných úvazků v Česku od roku 1993. Bude zajímavé sledovat a vyhodnotit, nakolik toto opatření nabídku částečných úvazků skutečně zvýší.15 Podobným způsobem by mohla pomoci vyšší míra progrese v přímém zdanění a snížení či zrušení slevy na daních za nepracující manželku či manžela (IDEA16). • Bylo by zajímavé analyzovat i rozsah netržních forem práce českých žen ve vazbě na rodičovství, jako jsou práce spojené s chodem domácností, sousedské nebo mezigenerační hlídání dětí, či péče o potřebné příslušníky širší rodiny. Pro tento účel se však nedostávají potřebná data tzv. time use data, protože se Česko dosud nezapojilo do celo-EU projektu HETUS17. • Neekonomickým aspektem, kterému se tato analýza nevěnuje, jsou dopady mixu rodičovské výchovy a péče na straně jedné a institucionální péče a výchovy na straně druhé na budoucí mentální, sociální a ekonomický vývoj dětí. Většina výzkumů ze světa však ukazuje, že při zajištění kvality předškolních zařízení věku a vývoji dítěte přiměřená docházka do nich negativní dopady nemá nebo spíše působí pozitivně. V případě dětí ze sociálně slabého prostředí má docházka zpravidla dopady výrazně pozitivní. Více viz (Bičáková a kol., 2021) a (Pertold a Zapletalová, 2018)18. 15 Od ledna 2023 vstupuje v platnost úprava zákona č. 216/2022 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, která snižuje sociální odvody u zaměstnanců pracujících na částečný úvazek. 16 Daňový systém snižuje motivaci matek s menšími dětmi k práci: Doporučení a jeho vyhodnocení https://idea.cerge- ei.cz/files/IDEA_Studie_18_2016_Danovy_system_a_motivace_matek_k_praci/IDEA_Studie_18_2016_Danovy_ system_a_motivace_matek_k_praci.html 17 Harmonised European Time Use Surveys (HETUS) https://ec.europa.eu/eurostat/web/time-use-surveys 18 Více viz např. IDEA studie 6/2018 „Komu školka (ne)pomůže? Zkušenosti ze série reforem rané a předškolní péče v Německu” autorů Pertolda a Zapletalové. https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_6_2018_Predskolni_pece_ v_Nemecku/files/downloads/IDEA_Studie_6_2018_Predskolni_pece_v_Nemecku.pdf        18 


































































































   18   19   20   21   22