Page 12 - IDEA Studie 02 2023 Pandemie a ocekavani
P. 12

PANDEMIE A OČEKÁVÁNÍ RODIČŮ OHLEDNĚ NÁVRATNOSTI INVESTIC DO VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ IDEA 2023  je statisticky rozdílný přibližně o jeden rok. O 3 procentní body se také snížil podíl rodičů bez maturity, avšak tento rozdíl není statisticky významný. Tabulka 1 – Charakteristiky respondentů v jednotlivých vlnách (nevážený vzorek)                         Žena Věk8 Stupeň vzdělávání dítěte 1. stupeň 2. stupeň Vzdělání rodiče Bez maturity Středoškolské s maturitou Vysokoškolské Typ školy Veřejná Soukromá Počet dětí v rodině Jedno Dvě Tři Čtyři a více Počet pozorování Duben Červen 2020 2020 55,6 % 56,6 % 43,6 43,9 28,9 % 28,7 % 71,1 % 71,3 % 22,9 % 22,2 % 42,5 % 42,6 % 34,6 % 35,2 % 77,5 % 76,5 % 22,5 % 23,5 % 60,3 % 60,8 % 34,4 % 33,8 % 4,2 % 4,2 % 1,1 % 1,2 % 741 570 100 % 76,9 % Září 2020 54,8 % 44,3 29,1 % 70,9 % 21,3 % 43,2 % 35,5 % 76,1 % 23,9 % 61,5 % 33,5 % 3,6 % 1,4 % 501 67,6 % Duben 2021 54,8 % 44,7 29,6 % 70,4 % 20,1 % 44,4 % 35,5 % 76,9 % 23,1 % 59,1 % 35,3 % 4,3 % 1,3 % 538 72,6 % Rozdíl 1. a 4. vlna (p-hodnota) 0,78 <0,01 0,80 0,22 0,5 0,7 0,83 0,66 0,74 0,93 0,72                                         Poznámky: Charakteristiky rodičů a jejich dětí zapojených do jednotlivých vln šetření. Častým rizikem randomizovaných šetření sbíraných vícekrát v čase za sebou je, že úbytek respondentů mezi vlnami šetření není stejný v náhodně rozdělených skupinách, ve kterých mají respondenti odlišná zadání. V tomto případě je výhodou, že i když se měnily různé vstupy mezi hypotetickými scénáři v dotazníku (čas, peníze, kvalita školy), rodiče odpovídali na všechny scénáře, a tak dotazník napříč rodiči zůstával stejný. To mělo jednu hlavní výjimku. Polovina rodičů odpovídala na hypotetické otázky, ve kterých měli synové nadprůměrné schopnosti a polovina, kde měli synové podprůměrné schopnosti.9 8 Věk v době prvního sběru. 9 Kromě toho se rodičům i náhodně přiřazovala pořadí, jestli prvně odpovídali na čtyři otázky, kde syn chodí do vynikající nebo podprůměrné školy. Porovnatelnost mezi vlnami v tomto aspektu ukazuje Tabulka A3. 10  


































































































   10   11   12   13   14