Page 10 - IDEA Studie 02 2023 Pandemie a ocekavani
P. 10

PANDEMIE A OČEKÁVÁNÍ RODIČŮ OHLEDNĚ NÁVRATNOSTI INVESTIC DO VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ IDEA 2023   Zkrácená verze hypotetických scénářů (celé znění v příloze) Pan a paní Novákovi mají jedno dítě. Petr začíná v září chodit do 6. třídy ZŠ, která je oblíbená a je označována za „vynikající“/není oblíbená a je označována jako „potřebuje zlepšit“. Petr je chytřejší než jeho vrstevníci v ČR. Na další tři roky se Novákovi mají rozhodnout, kolik času věnují Petrovu vzdělávání (například čtením, hraním vzdělávacích her, povídáním si, pomocí s domácími úkoly atd.) a kolik peněz (kroužky, knihy, doučování, vzdělávací hry apod.).*(poznámka – Předpokládejme, že v dalších 20 letech nebude inflace.) Kolik si myslíte, že bude Petr ve 30 letech měsíčně vydělávat hrubého v následujících scénářích? Scénář 1: Pokud Petrovi budou věnovat každý týden 0 hodin a 0 Kč na vzdělávání Scénář 2: Pokud Petrovi budou věnovat každý týden 5 hodin a 0 Kč na vzdělávání Scénář 3: Pokud Petrovi budou věnovat každý týden 0 hodin a 500 Kč na vzdělávání Scénář 4: Pokud Petrovi budou věnovat každý týden 5 hodin a 500 Kč na vzdělávání Rodiče odpovídali na všech osm scénářů, čtyři scénáře pro syna z jedné rodiny, 5 který chodí do vynikající školy, a čtyři pro syna z druhé rodiny, který chodí do podprůměrné školy. Jinak jsou si rodiny a synové podobní. Polovina náhodně vybraných rodičů měla čtyři scénáře se synem, který chodí do vynikající školy, na prvním místě, druhá polovina měla jako první čtyři scénáře se synem, který chodí do podprůměrné školy. Kromě předešlých vstupů se mezi rodiči variovaly schopnosti/inteligence dítěte. Náhodně vybraná polovina rodičů odpovídala na scénáře, kde byli synové nadprůměrní (chytřejší než jejich vrstevníci v ČR). Druhá polovina pak na scénáře, kde byli synové slabší (méně chytří než jejich vrstevníci v ČR). Cílem je zjistit, jestli rodiče očekávají různou návratnost investic do vzdělávání pro děti s různými charakteristikami. Klíčovým prvkem analýzy je, že stejné scénáře se předkládaly rodičům ve čtyřech časových bodech během pandemie. Díky tomu můžeme zjistit, jak se očekávání rodičů měnila během pandemie. Zúčastněným rodičům se během jednotlivých vln šetření neměnilo zadání, tedy ani pořadí kvality školy, ani vstupní schopnosti dítěte. Respondentům se nepřipomínaly jejich odpovědi z předešlých vln. 5 Ve všech scénářích bylo dítě syn, aby se zamezil vliv pohlaví na rozhodování rodičů. 8  


































































































   8   9   10   11   12