Page 16 - IDEA Studie 03 2019 Zatizeni domacimi ukoly
P. 16

 Význam ostatních faktorů na úrovni školy a třídy jako jsou časová dotace předmětu a počet žáků ve třídě je na mezinárodní úrovni zanedbatelný. Ve větších městech dostávají žáci DÚ v průměru o něco málo častěji (o 3–5 procentních bodů), u škol s vyšším počtem znevýhodněných dětí jde asociace opačným směrem ve 4. i 8. třídách. Na druhou stranu ani jeden koeficient nepřesahuje 5 procentních bodů u frekvence a 2 minuty u délky DÚ. Chlapci pak tráví více času nad DÚ ve 4. třídě, ale méně v 8. třídě. Je potřeba brát v úvahu, že do mezinárodního průměru vstupují země, které se kulturními i vzdělávacími systémy velmi liší, a proto mohou jít výsledky z jednotlivých zemí v průměrných hodnotách proti sobě a navzájem se negovat.
Graf 3 – Rozdíly v zatížení domácími úkoly podle charakteristik škol, učitelů a žáků (4. třídy)
škola
učitel
žák
časová dotace výuky týdně (+10 min)
počet žáků ve třídě (+1) město nad 50 tisíc.
vs. pod 50 tisíc znevýhodněných žáků
ve škole (> 25% vs. < 25%) učitelka-žena vs. učitel-muž
věk (kategorie 25–29 vs. 50–59 let)
zkušenosti (<2 vs. >5 let) klasické vyuč. metody
(+10 pb) moderní vyuč. metody
(+10 pb) chlapec vs. dívka
škola
učitel
žák
časová dotace výuky týdně (+10 min)
počet žáků ve třídě (+1) město nad 50 tisíc.
vs. pod 50 tisíc znevýhodněných žáků
ve škole (> 25% vs. < 25%) učitelka-žena vs. učitel-muž
věk (kategorie 25–29 vs. 50–59 let)
zkušenosti (<2 vs. >5 let) klasické vyuč. metody
(+10 pb) moderní vyuč. metody
(+10 pb) chlapec vs. dívka
škola
počet žáků ve třídě (+1) město nad 50 tisíc.
vs. pod 50 tisíc znevýhodněných žáků
ve škole (> 25% vs. < 25%) učitelka-žena
vs. učitel-muž věk (kategorie 25–29
škola
počet žáků ve třídě (+1) město nad 50 tisíc.
vs. pod 50 tisíc znevýhodněných žáků
ve škole (> 25% vs. < 25%) Gymnázium
vs. ostatní ZŠ učitelka-žena
(<2 vs. >5 let)
klasické vyuč. metody (+10 pb) moderní vyuč. metody (+10 pb)
chlapec vs. dívka
vzdělání matky (zvýšení o jeden stupeň vzdělání)
30
vs. 50–59 let) zkušenosti
učitel
(<2 vs. >5 let) klasické vyuč. metody
učitel
žák
žák
PANEL B ČR – 4. třídy
Rozdíl v procentních bodech
-40 -30 -20 -10 0 10 20 -40 -30 -20 -10 0 10 20
PANEL A Svět – 4. třídy
přírodovědné předměty vs. Matematika
přírodovědné předměty vs. Matematika
-8 -6 -4 -2 0 2 4 -8 -6 -4 -2 0 2 4 Rozdíl v počtu minut Rozdíl v počtu minut
Četnost zadávání úkolů Délka zadaného úkolu Četnost zadávání úkolů Délka zadaného úkolu
Poznámky: Graf zobrazuje koeficienty z regresních rovnic, jejichž plná verze je v Tabulce A4. Každá proměnná udává, jak se liší četnost zadávání DÚ (horní osa) a délka zadaného úkolu (spodní osa). Vlastní výpočty z dat TIMSS 2007.
Zajímavé je, že žáci víceGlertaýcfh4g–ymRnoázzdiílvyČvRzdaotísžtáevnaíjídDoÚmčáacsítměji(úok5oplyrocentních bodů) a delší
(o1minutu).Češtícpholadpleci,cphoadroabkntěerjaiksotikvešskvoětlě,,utčráitveílnůadazžaádkaůný(m8.itDřÚídvye)4.třídáchvícečasu
než dívky, ale v 8. třídách naopak času méně. Žáci se vzdělanějšími rodiči pak tráví v 8. třídách
PANEL A PANEL B
nad zadanými DÚ oSvěnt ě–c8o. třvídíyce času. Tyto výsledky naznačují, že žáČcRi–s8e. třsídilynějším sociálním
zázemím tráví vypracováváním zadaných DÚ více času. Pokud se efekty v Grafech 3 a 4 -40 -30 -20 -10 0 10 20 -40 -30 -20 -10 0 10 20
Rozdíl v procentních bodech Rozdíl v procentních bodech
poskládají, tak například žák vzdělanějších rodičů navštěvující víceleté gymnázium ve větším
přírodovědné předměty přírodovědné předměty vs. Matematika vs. Matematika
městě dostává DÚ zhruba o 10 procentních bodů častěji a vypracováním zadaných DÚ stráví
časová dotace výuky týdně (+10 min)
časová dotace výuky týdně (+10 min)
v průměru o 2 minuty delší dobu.
30
vs. 50–59 let)
Za předpokladu vzájemzkunšéenoestki orelovanosti zmíněných faktorů jde o horní hranici rozdílu reálného.
(+10 pb) moderní vyuč. metody
(+10 pb)
chlapec vs. dívka
vzdělání matky (zvýšení o jeden stupeň vzdělání)
14
Rozdíl v procentních bodech
vs. učitel-muž věk (kategorie 25–29






















   14   15   16   17   18