Page 15 - IDEA Studie 03 2019 Zatizeni domacimi ukoly
P. 15

Panel A Grafu 3 ukazuje rozdíly v časové zátěži DÚ ve 4. třídách za všechny zúčastněné země. Panel B  ukazuje obdobné srovnání, ale pouze v rámci ČR. Srovnání hodnot v panelech umožňuje odhalit případnou odlišnost situace v ČR od mezinárodního průměru. Je vidět, že suverénně nejvyšší rozdíly časové zátěže DÚ jsou mezi matematikou a ostatními přírodovědnými předměty. Tento rozdíl je výrazně vyšší ve 4. třídách. V ČR je situace podobná světu. Vyjádřeno v absolutních hodnotách, četnost zadávání DÚ v přírodovědných předmětech je zhruba o 30 procentních bodů nižší než v matematice (levá osa) ve 4. třídách. Průměrná doba vypracování zadaného DÚ je nižší o 8 minut (pravá osa). V 8. třídách v ČR je rozdíl v četnosti zadávání DÚ v matematice vs. v ostatních předmětech výrazně vyšší než ve světě (17 procentních bodů ve světě vs. 30 procentních bodů v ČR). V průměrné době vypracování DÚ jsou hodnoty podobné, kdy v přírodovědných předmětech trvá vypracování DÚ ve světě i v ČR o 4 minuty méně.
Nejvyšší rozdíly časového zatížení domácími úkoly jsou mezi matematikou a ostatními přírodovědnými předměty.
Z Panelu A Grafu 3  je dále zřejmé, že význam ostatních faktorů je ve 4. třídách na mezinárodní úrovni nízký až zanedbatelný. V 8. třídách (Graf 4 ) mají určitý význam charakteristiky učitele. Například učitelé využívající více klasické metody zadávají DÚ v průměru častěji a delší. Také pohlaví učitele hraje určitou roli. Ženy-učitelky zadávají DÚ častěji. Je ovšem nutné zmínit, že mužů je ve vzorku pouze 10 % ve 4. třídách a 30 % v 8. třídách. Učitelé s delší praxí pak v průměru zadávají delší DÚ. V Česku ženy-učitelky, učitelé s krátkou praxí a učitelé praktikující více klasické vzdělávací metody vykazují vyšší četnost i délku zadávaných DÚ. V ČR jsou na rozdíl od zbytku světa charakteristiky učitelů důležité nejen v 8., ale také ve 4. třídách.
Čeští učitelé více využívající klasických metod (o 10 procentních bodů) zadávají DÚ v průměru o 2–6 procentních bodů častěji a o 1,5 minuty delší. To se může jevit jako malé odchylky, nicméně to v celkové časové zátěži DÚ představuje rozdíl 10 %. Naopak používání moderních metod s časovou zátěží DÚ nekoreluje ani v ČR, ani ve světě. U řady charakteristik učitelů je zajímavé, že v ČR mají v 8. třídách opačné znaménko než ve 4. třídách. Například starší čeští učitelé/učitelky zadávají DÚ častěji a delší ve 4. třídách a naopak méně často a kratší v 8. třídách. Podobně je to v ČR i v případě let učitelské praxe.
Význam charakteristik škol, tříd a žáků je na mezinárodní úrovni zanedbatelný.
        13





























































































   13   14   15   16   17