Page 40 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 40

7. Význam zjištění pro vzdělávací politiku Naše simulace ukazují, že ekonomické výnosy, hrubé a velmi pravděpodobně i čisté, z investic do vyšší kvality práce učitelů, by byly velmi vysoké. Je však třeba vidět velmi dlouhý odstup mezi případnou reformní intervencí a jejími přínosy. Realizace takových investic zahrnuje jak změny systémové, tak dodatečné veřejné výdaje. Námi vyčíslené výnosy reformních scénářů ve své podstatě představují náklady nevyužité příležitosti v případě nerealizace těchto reforem. Finanční velikost nevyužité příležitosti je vysoká i v případě optimistického nereformního scénáře. Vůči nereformním scénářům střednímu a pesimistickému je obětovaná příležitost přirozeně ještě vyšší. Naše odhady finančních výnosů reformních scénářů nezahrnují nefinanční přínosy, které je mnohem obtížnější vyčíslit (např. nižší míra rozvodovosti, nižší výskyt kouření a dalších návyků nezdravého životního stylu, delší doba produktivního věku a dožití ve zdraví). Nerealizace reforem zvyšujících kvalitu práce učitelů představuje i jen po finanční stránce velmi vysokou nevyužitou příležitost. Velmi vysoká míra výnosnosti reformních scénářů představuje výzvu pro zásadní přehodnocení dosavadních rozpočtových priorit výdajů státního rozpočtu a veřejných rozpočtů jako celek. Pro výrazné navýšení veřejných výdajů na školství, s potenciálem zvýšit kvalitu práce učitelů, hovoří nejen námi odhadované vysoké výnosy, ale také skutečnost, že ČR vykazuje jeden z nejnižších podílů vzdělávacích výdajů na HDP v rámci všech zemí OECD.30 Podrobnější analýza přitom dokladuje, že nedostatečné výdaje na regionální školství jdou primárně na úkor platového hodnocení pedagogických pracovníků (viz Obrázek 6.2   ), které v relaci k ostatním vysokoškolsky vzdělaným pracovníkům v zemi patří k nejnižším v rámci OECD (viz Obrázek 1.4b   ).      30 Viz Münich a kol. (2017a,b). 38 


































































































   38   39   40   41   42