Page 6 - IDEA Studie 07 2023 TACR
P. 6

ARE SUBSIDIES TO BUSINESS R&D EFFECTIVE? REGRESSION
DISCONTINUITY EVIDENCE FROM THE TA CR ALFA PROGRAMME IDEA 2023
• Co se týče výsledků VaV a ekonomické výkonnosti, prezentované odhady neprokazují významné dopady těchto dotací na vytváření patentů, zaměstnanost, tržby ani produktivitu práce podporovaných firem, a to bez ohledu na jejich velikostní kategorii a načasování během či po skončení projektu. Nicméně vzhledem k omezené velikosti vzorku pozorování a relativně malé výši dotací v poměru k celkové velikosti jejich příjemců, musela by dosahovat roční návratnost dodatečných VaV výdajů, které tyto dotace stimulovaly, v řádku stovek procent, což nelze realisticky očekávat. Zároveň je třeba přiznat, že tímto způsobem měříme pouze přímé dopady dotací na ekonomickou výkonnost jednotlivých příjemců, zatímco jejich širší dopady na ekonomiku jako celek skrze efekt přelévání znalostí – pozitivní externality jsou pro jejich opodstatnění nejdůležitější – nám zůstávají skryty.
• Celkově tato studie naznačuje, že podobné programy, včetně těch navazujících na program ALFA, by mohly zvýšit svoji účinnost přesměrováním podpory od velkých firem do MSP, vekterých jsme zaznamenali pozitivní účinky na straně VaV vstupů. Vtéto souvislosti stojí zapozornost, že přední programy vzahraničí, jako dotace na VaV vrámci Small Business Innovation Research (SBIR) programu v USA anebo Small and Medium Enterprise Instrument (SMEI) programu Evropské komise, jsou zacíleny nejenom na malé, nýbrž konkrétně na mladé inovativní firmy (mediánový věk 5 let v obou těchto programech), zatímco jejich české protějšky podporují již poměrně zavedené firmy (mediánový věk 19 let v programu ALFA). Jelikož malé a mladé firmy mívají rovněž největší potíže získat financování, tvůrci politik by se měli vážně zamyslet na tím, jestli nepřesměrovat zacílení těchto podpor na tuto skupinu firem i u nás.
• Z důvodu obecného zaměření podobných programů, které rozdrobují podporu po menších částkách mezi relativně velký počet firem, se ukazuje velmi obtížné empiricky zjišťovat, jestli měly zamýšlené dopady na zvýšení výkonnosti firem a konkurenceschopnosti ekonomiky, které jsou prezentovány jako hlavní důvody pro jejich poskytování. Skutečnost, že tyto dopady nemusí být vůbec nikdy měřitelné, je třeba si otevřeně přiznat ex-ante již v době, kdy vláda rozhoduje o financování těchto programů.
 4





























































































   4   5   6   7   8