Page 8 - IDEA Studie 12 2017 Kdo je vas starosta
P. 8

Výhody však mohou být převáženy nevýhodami. Mezi nevýhody patří i ty identifikované naší analýzou, a to obtížnost při hledání kvalifikovaných kandidátů do zastupitelstev a na funkce starosty a místostarosty v menších a malých obcích. Přílišná rozdrobenost správní struktury obcí však má i další nevýhody. Jednou z nich jsou vyšší administrativní náklady v důsledku multiplikace nejrůznějších náročných agend nebo omezení obcí vyplývající z omezených investičních kapacit a nedostatečných výnosů z rozsahu (Pettersson-Lidbom 2012). Velký počet malých anezávisle spravovaných obcí také komplikuje koordinaci při řešení problémů, jako jsou například optimalizace kapacit předškolních a školních zařízení, zajišťování dopravní obslužnosti, požární ochrany a bezpečnosti a životního prostředí.
Tato studie si neklade za cíl vyčíslit celkové náklady spojené s atomizovanou správní strukturou v České republice.1 Detailně se však věnuje způsobu obsazování míst v zastupitelstvech měst a obcí, včetně pozic starostů, kteří do těchto pozic musí projít volební soutěží. Dokumentujeme, že v řadě obcí je zřejmě problém s nalezením dostatečného počtu kvalifikovaných volebních kandidátů.
Následující sekce popisují zdroje dat a charakterizují sídelní strukturu vČR v mezinárodním srovnání a srovnání mezi kraji ČR. Poté následuje popis intenzity volební soutěže podle velikosti obcí a konečně sekce popisující charakteristiky volebních kandidátů, členů místních zastupitelstev, starostů a primátorů, a to podle velikosti sídel.
 1 Na příkladu Slovenské republiky, která má srovnatelně vysoce atomizovanou sídelní strukturu, se problému nízké nákladové efektivnosti obcí věnuje studie autorů Černěnko, Havran a Kubala (2017).
6






























































































   6   7   8   9   10