Page 16 - IDEA Studie 12 2022 Platy ucitelu
P. 16

 PLATY UČITELŮ V ROCE 2021: VRCHOL DOSAŽEN A CO DÁL? IDEA 2022 Graf 4 ukazuje rozložení podílu odměn na platech uvnitř věkových skupin. Opět jsou vedle učitelů pro srovnání uvedeny i další dvě skupiny VŠ vzdělaných zaměstnanců veřejného sektoru. Průměrný podíl odměn učitelů na jejich platu v roce 2021 byl nejvyšší u nejmladších (16%) a klesal svěkem na 12% u nejstarších (červené body). Proti předchozímu roku 2020 (modré body) k posunu nedošlo. Je však třeba vnímat, že ještě v roce 2017 se podíl odměn učitelů pohyboval na diametrálně nižší úrovni 6 až 7 % (světle šedé body). Podíl odměn na platech učitelů se tedy mezi roky 2017 a 2021 více než zdvojnásobil. To je obrovská a velmi rychlá změna situace k lepšímu. 25 20 15 10 5 0 Graf 4: Podíl nadtarifních složek na hrubém platu (VŠ vzdělaní ve veřejném sektoru v roce 2021) Průměrný podíl nadtarifních složek učitelů v roce 2021 výrazně převyšoval podíly ve srovnávaných profesích. 9. decil 3. kvartil průměr 2021 průměr 2020 medián průměr 2017 1. kvartil 1. decil Zdroj: Vlastní výpočty na základě dat ISPV V roce 2017 byl průměrný podíl nadtarifních složek učitelů výrazně nižší než u srovnávaných profesí. V roce 2021 to již bylo naopak, a to výrazně. Podíl nadtarifních složek na platu (%) 50–59 let Všichni s VŠ Odborní pracovníci v admin. s VŠ Učitelé ZŠ 60+ let 20–29 let 30–39 let 40–49 let Věkové skupiny Naopak podíl odměn se v obou srovnávacích profesních skupinách změnil minimálně a pohybuje se nadále mezi 7–12 %. Průměrný podíl odměn učitelů tedy v letech 2018–2021 extrémně narostl a výrazně dnes převyšuje úroveň ve zbytku veřejného sektoru. Variabilita podílu odměn učitelů je podobná dalším dvěma skupinám zaměstnanců a u všech tří skupin s věkem mírně klesá. Je to primárně způsobeno růstem platu (jmenovatel v podílu ukazatele v Grafu 4) s věkem. Za pozornost opět stojí skutečnost, že v případě učitelů v podstatě není rozdíl mezi průměrnými a mediánovými hodnotami. V případě obou srovnávacích profesí průměr mediány znatelně převyšuje. Opět je to dáno výskytem menšího počtu velmi vysokých odměn v těchto profesích, což není případ učitelů. 14 


































































































   14   15   16   17   18