Page 18 - IDEA Studie 12 2022 Platy ucitelu
P. 18

PLATY UČITELŮ V ROCE 2021: VRCHOL DOSAŽEN A CO DÁL? IDEA 2022  Závěrečné poznámky • Vládě A. Babiše se během několika let podařilo to, co se nepodařilo žádné vládě předchozí. Vytáhla relativní platy českých učitelů z nejnižších úrovní v zemích EU i OECD výrazně směrem k průměru zemí EU. Podařilo se jí výrazně přiblížit naplnění ambiciózního programového slibu, kterému po špatných zkušenostech z minula věřil málokdo. Problémy s tíživým nedostatkem kvalitních učitelů to zatím nevyřešilo, ale ani to během tak krátké doby vyřešit nemohlo. Šlo však o výrazný příslib vyšší platové atraktivnosti učitelské profese do budoucna. • Relativní platy českých učitelů však v roce 2021 dosáhly maxima s výhledem poklesu v dalších letech. Zde je třeba připomenout, že dlouhodobě pozitivní dopad platů na zájem o učitelskou profesi vyžaduje, aby byl výhled relativní platové úrovně dlouhodobě věrohodný. Jen tak lze očekávat trvale vyšší zájem o učitelskou profesi jak v řadách absolventů středních škol (zájem o studium pedagogických a učitelských oborů), tak mezi těmi, kteří dříve z učitelské profese odešli, tak mezi zájemci z jiných profesí. V dlouhodobějším horizontu to také posílí výběrovost učitelské profese orientované na kvalitu práce učitelů. Tomuto tématu se v poslední době věnovaly studie Koucký a kol. (2020), a Korbel a Prokop (2021). • K atraktivitě učitelské profese však kromě relativních platů přispívá také jejich vazba na dosaženou praxi a podíl zásluhové nadtarifní složky. V prvním případě se délka praxe promítá do relativní platové úrovně jinak než u většiny ostatních profesí. S věkem tak atraktivita učitelské profese klesá. Existuje zde tedy stále prostor pro zlepšování v oblasti nastavení platových tabulek. V případě podílu nadtarifních složek platů došlo za poslední roky k zásadnímu zlepšení a je třeba dosažený stav udržet. Navíc zde působí další velmi důležité faktory, jako jsou pracovní podmínky a možnosti kariérního růstu, kde dosud k výraznějším zlepšením nedošlo. Negativní dopady na výkon učitelské profese v letech 2020–2021 měla pandemie a lokálně v roce 2022 také imigrace z Ukrajiny. • S ohledem na očekávaný růst počtu žáků, včetně nově těch z Ukrajiny, je třeba mít na paměti, že dlouhodobé formování učitelského sboru bude výrazně ovlivňovat věkové složení učitelů. Ve výhledu příštích 5–10 let je totiž třeba očekávat zvýšenou frekvenci odchodů velké skupiny učitelů věkově blízkých důchodovému věku, a tedy potřebu vyšší náhrady z řad absolventů pedago- 16 


































































































   16   17   18   19   20