Page 10 - IDEA Studie 15 2016 Podnikani akademiku
P. 10

za pronájem přístrojů, musí probíhat za tržních podmínek. Jinými slovy veřejné výzkumné organizace nesmějí akademické podnikání zvýhodňovat na úkor ostatních podnikatelských subjektů.
Akademické podnikání v příkladech
Tabulka 1 představuje devět příkladů akademického podnikání. Popis každého z nich je také rozveden v textovém okénku. Přehled je sestaven na základě rozhovorů sodborníky zpraxe transferu znalostí, rešerše zpráv zmédií, veřejně dostupných údajů z obchodního rejstříku, účetních závěrek a výročních zpráv, záznamů v registru ekonomických subjektů a popisu podstaty podnikání z vlastních internetových stránek jednotlivých společností.
Zaměřujeme se na technologické firmy s jednoznačně akademickým rodokmenem, za jejichž vznikem stojí buď přímo výzkumná organizace anebo výzkumní pracovníci dlouhodobě působící v akademickém prostředí zpravidla s docentským anebo profesorským titulem. Řadu firem spodobně akademickým nádechem založili i studenti či absolventi vysokých škol, včetně držitelů doktorských titulů s vědeckou průpravou. Nicméně do podrobnějšího rozboru tohoto segmentu se v této studii nepouštíme. Jedná se o pár ilustrativních příkladů a nejde o vyčerpávající anebo reprezentativní seznam.
Příklady jsou svou podstatou velmi rozmanité. Zahrnuje akademické firmy, které příliš nevyrostly. Některé nemají ambici růstu nad rámec přivýdělku vedle akademického bádání. Další firmy se rozvinuly do střední velikosti s tržbami v řádu desítek až stovek milionů korun a dávají dobře placenou práci mnoha lidem. Dokonce již existuje i případ znalostního transferu, ze kterého se zrodilo nové odvětví významně přispívající k ekonomickému rozvoji celého regionu. Zpravidla jde opříklady dobré praxe hodné následování. Ale některé případy otevřely otázky ohledně dodržování principu soukromého investora, rozdělení příjmů či etického rozměru akademického podnikání.
Za povšimnutí stojí, že se většina firem se rozběhla až v poslední dekádě, takže se jedná o relativně nový fenomén. Pravé akademické spin-off firmy předtím nevznikaly. Podnikat se nejvíce daří odborníkům na internetovou bezpečnost, software a
8




























































































   8   9   10   11   12