Page 8 - IDEA Studie 15 2016 Podnikani akademiku
P. 8

inovace na Úřadu vlády ČR. Ani jednotlivé akademické instituce si až na výjimky nevedou věrohodné statistiky. Doposud jsme o rozsahu akademického podnikání měli jen hrubou představu. Až v této studii se poprvé podařilo tento fenomén alespoň částečně zmapovat.
Přitom v zahraničí mají analýzy akademického podnikání dlouholetou tradici.3 Rothaermel a kol. (2007) v doposud nejobsáhlejší přehledové studii zaznamenali 173 statí publikovaných na toto téma v recenzovaných časopisech již v letech 1981 až 2005. Největší rozmach této literatury probíhá až v posledních letech. Perkmann a kol. (2013) uvádí, že v jimi sledovaných studiích se podíl podnikajících akademiků zpravidla pohybuje pod 10 % avšak s velkým rozptylem. Například D’Este and Perkmann (2011) na základě rozsáhlého průzkumu akademiků působících v oborech technických věd ve Velké Británii zjistili, že podnikání se jich v letech 2002 a 2003 věnovalo až 17 %. Empirická studie zaměřená na český kontext se v odborné literatuře doposud neobjevila.
Kolik akademiků soukromě podniká v České republice? Je jich příliš málo, aby to stálo za řeč, anebo je to rozšířený fenomén, který prozatím uniká pozornosti? Jaké jsou firmy podnikajících akademiků, jakým činnostem se věnují a jaký je rozsah jejich podnikání? Jaké jsou největší úspěchy české akademické start-up scény? Jsou s tím naopak spojeny nějaké komplikace? Jaké etické a finanční otázkytyto aktivity vyvolávají? Co s tím mohou dělat manažeři akademických organizací? Co z toho plyne pro inovační politiku? Co všechno o akademickém podnikání stále nevíme a je záhodno to zjistit?
Rámec akademického podnikání
Pokud zaměstnanec přijde s novým a originálním řešením či nápadem, stává se tzv. původcem. Původce musí tuto skutečnost podle zákona č.527/1990 o vynálezech a zlepšovacích návrzích neprodleně oznámit zaměstnavateli. Jestliže zaměstnavatel má o vynález zájem, musí o tom původce srozumět do tří měsíců a potom se stává jeho
3 Akademické podnikání se v zahraniční literatuře označuje jako „academic entrepreneurship“ nebo také „science-based entrepreneurship, university entrepreneurship, academic start-ups“ anebo „university spin-offs“.
 6




























































































   6   7   8   9   10