Page 7 - IDEA Studie 15 2016 Podnikani akademiku
P. 7

Úvod
Jedním z klíčových prvků inovačních systémů je výměna znalostí mezi akademickou sférou a podnikatelským sektorem (Lundvall 1992). Podle konceptu tzv. „třetí mise“ by vysoké školy měly vedle tradiční výuky a bádání rovněž podporovat rozvoj místní ekonomiky (Etzkowitz a Leydesdorff 2000). Podobně ostatní výzkumné organizace, včetně pracovišť typu akademie věd, se musí vyrovnat se sílícími požadavky na přínos pro aplikační sféru. Aktivnější propojení akademických pracovišť se světem podnikání však přináší nové otázky: jakým způsobem k transferu dochází, jaké jsou výsledky těchto vazeb, jak je efektivně organizovat, regulovat a případně zpoplatnit, aby z nich plynul co největší společenský prospěch.
Pokud pomineme neformální vazby, probíhá přenos znalostí z akademické sféry do ekonomiky v zásadě ve dvou rovinách. Jde jednak o technologický transfer badatelských výsledků prodejem práv k užívání duševního vlastnictví, spoluprací na společných inovačních projektech anebo smluvním výzkumem. O personálním transferu hovoříme v případech, kdy v podnikatelském sektoru působí přímo jednotliví akademici. Jedná se typicky o studenty a absolventy škol, ale i zaměstnance akademických institucí, kteří souběžně anebo následně působí ve firmách. Akademické podnikání je kombinací obojího.
Posílení transferu znalostí patří k letitým prioritám české inovační politiky. Úřad vlády (2015) v Národní politice výzkumu, vývoje a inovací České republiky na léta 2016-2020 stejně jako v řadě předchozích strategických dokumentů vyzdvihuje jako klíčovou potřebu posílení spolupráce soukromého a veřejného sektoru. Nedostatky v této oblasti jsou zdůrazňovány jako velká slabina našeho inovačního systému. Nastíněna jsou rozsáhlá opatření v podpoře aplikovaného výzkumu voblasti fungování center pro transfer technologií anebo ve formě otevřeného přístupu k publikačním výsledkům. Kritizována je rovněž nerozvinutost sektoru technologicky orientovaných malých a středních podniků. Akademickému podnikání jednotlivců a organizací však pozornost věnována není.
K přehlížení akademického podnikání zřejmě přispívá i nedostatek kvantitativních informací o jeho rozsahu a charakteru. Český statistický úřad to nesleduje. Přehled si o tom neudržuje Rada pro výzkum, vývoj a inovace ani Sekce pro vědu, výzkum a
5





























































































   5   6   7   8   9