Page 11 - IDEA Studie 15 2017 Duchody a duchodci ve volebnich programech
P. 11

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Důchody a důchodci ve volebních programech
 OTÁZKY A ODPOVĚDI STRAN Podpora pracujících seniorů
 Otázky IDEA
1.1. Budete prosazovat nějaké formy zvýšení finanční motivace k práci u seniorů v důchodovém věku?
1.2. Pokud ano, jaké nástroje preferujete: (i) Snížení zdanění práce (snížení pojistných nebo daně z příjmu fyzických osob), (ii) vyšší zohlednění práce v důchodovém věku.
1.3. Zaměříte případná opatření plošně na všechny seniory nebo jen na určité skupiny?
Shrnutí návrhů politických stran
Strany s výjimkou Realistů ve svých volebních programech nenavrhují daňovou nebo jinou podporu pracujících seniorů v důchodovém věku. Realisté navrhují u pracujících důchodců zrušení pojistného na sociální pojištění placeného zaměstnancem. Důchodci-zaměstnanci by tak spolu se svým zaměstnavatelem odváděli na důchodové pojištění 21,5 % své mzdy, namísto současných 28 %. Obdobné snížení sazby důchodového pojištění navrhují Realisté u důchodců-živnostníků.
Ostatní strany navrhují plošné změny ve zdanění práce, jejichž vedlejším efektem může být zvýšení motivací k práci po dosažení důchodového věku, které by mohlo zvýšit zaměstnanost důchodců. Tyto návrhy lze rozdělit následovně:
– Plošné snížení sazby pojistného (TOP 09 a ODS).
– Plošné zavedení slevy na pojistném (ANO).
– Změny daně z příjmu fyzických osob (ČSSD, KSČM, Svobodní, ODS, SPO, Piráti).
Komentář
V České republice je podíl pracujících důchodců pod průměrem zemí EU, a to i přes to, že podíl pracujících seniorů mezi 50 a 60 lety patří k těm nejvyšším v EU. ČR je tak mezi zeměmi EU jednou z nejhorších z hlediska schopnosti efektivně podporovat práceschopné seniory, aby při dosažení důchodového věku okamžitě neodešli z trhu práce.
Cílem navrhovaných změn ve zdanění práce u všech politických stran, s výjimkou Realistů, však není zvýšit podporu k výdělečné činnosti u seniorů v důchodovém věku. Návrhy primárně cílí na přerozdělení celkového zdanění práce mezi různými skupinami občanů nebo na plošné snížení celkového zdanění práce. Zvýšení podpory k výdělečné činnosti u seniorů je tak pouze vedlejším efektem těchto změn.
Výrazné plošné snížení sazby pojistného, jak ho navrhují TOP 09 a ODS, pravděpodobně přispěje ke zvýšení zaměstnanosti českých seniorů, ale také k výpadku výběru sociálního pojištění. Sociální a zdravotní pojistná totiž u zaměstnaných seniorů, stejně jako u ostatních zaměstnanců, odpovídají 45 % jejich hrubé mzdy a výrazně snižují čistou mzdu zaměstnanců.
11


















































































   9   10   11   12   13