Page 12 - IDEA Studie 15 2017 Duchody a duchodci ve volebnich programech
P. 12

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Důchody a důchodci ve volebních programech
 TOP 09 navrhované snížení pojistného o osm procentních bodů by však snížilo výběr pojistného od v současnosti pracujících lidí o 106,4 mld. korun ročně. ODS navrhuje snížit pojistné pouze o dva procentní body, a proto by výpadek pojistného od v současnosti pracujících odpovídal 26,6 mld. korun ročně.
Zavedení slevy na pojistném, jak jí navrhuje ANO, může podpořit v pokračování ve výdělečné činnosti zejména seniory s nízkými příjmy, nebo seniory, kteří nechtějí pokračovat v předchozí výdělečné činnosti, ale přemýšlejí pouze o přivýdělku během pobírání důchodu. U těchto seniorů by se totiž čistá odměna za práci zvýšila nejvíce. Například u důchodce, který si na DPČ přivydělává k důchodu deset tisíc hrubého měsíčně, se efektivní zdanění práce sníží ze současných 33,1 % na 29,4 %.3 Naproti tomu u seniora se mzdou 30 tisíc hrubého měsíčně by se zdanění práce snížilo pouze o 1,2 procentních bodů. Výpadek vybraného pojistného by však by velmi vysoký. Například zavedení takové slevy v roce 2014 by snížilo příjmy důchodového účtu a rozpočtu o přibližně 30 mld. korun ročně.
Navrhované změny daně z příjmů fyzických osob (ČSSD, KSČM, Svobodní, ODS, SPO, Piráti) jsou velmi různorodé. Největší efekt na zaměstnanost seniorů může mít výrazné snížení daně z příjmů u seniorů se středními a vyššími příjmy. Lidé s nízkými příjmy totiž státu odvádějí velmi nízkou daň z příjmu a relativně vysoká pojistná. Potenciál snížení daně z příjmů je u nich tedy zanedbatelný, s výjimkou zavedení daňových bonusů (tj. negativní daně). Ty však žádná ze stran nenavrhuje.
Další změny pojistného nebo daně z příjmů, jako jsou například asignace pojistného rodičům navrhované KDU-ČSL a ODS nebo diferenciace pojistného dle počtu vychovávaných dětí KDU-ČSL podporu pracujících důchodců však nemohou s největší pravděpodobností ovlivnit.
S výjimkou Realistů tak politické strany odmítají standardně využívaná opatření pro zvýšení zaměstnanosti seniorů v důchodovém věku nebo jiných, na trhu práce ohrožených osob – cílené snížení celkového zdanění jejich práce nebo zvýšení bonifikace důchodu za práci v důchodovém věku.
 3 Efektivní zdanění práce ukazuje podíl celkového zdanění práce na superhrubých příjmem jednotlivce. Celkové zdanění práce tvoří souhrn daně z příjmů fyzických osob a pojistných na sociální a zdravotní pojištění. U daně z příjmů při výpočtu efektivního zdanění předpokládáme, že důchodce uplatňuje pouze daňovou slevu na poplatníka.
12



























































































   10   11   12   13   14