Page 15 - IDEA Studie 17 2016 Prime dotace a soukrome vydaje na VaV
P. 15

Při závěrečném propojení mikrodat z TA ČR a ČSÚ se podařilo dosáhnout překrytí v případě 913 pozorování, zatímco pro 288 pozorování nebyla v databázi ČSÚ dostupná relevantní data.10 Z toho plyne, že v propojené databázi zůstávají zhruba tři čtvrtiny pozorování, což znamená relativně nízký úbytek. V rámci 15 místného pásma kolem hraničního pořadí hodnocených projektů se podařilo překrytí dokonce u téměř devíti desetin pozorování, což je velmi uspokojivé. Nad hraničním pořadím vpoužitelném souboru zůstává 194 pozorování a pod ním 719 pozorování, což představuje dostatek pro provedení analýzy, a to i z hlediska možností pro testování různé šířky pásma kolem hranice.11
Základní přehled databáze
Závislou proměnnou, na kterou budeme odhadovat účinek veřejné podpory, je rozsah soukromě financovaných (dále jen „soukromých“) výdajů na VaV. Soukromé výdaje na VaV jsou vymezeny jako rozdíl mezi celkovými výdaji firmy na VaV a výdaji na VaV financovanými z národních veřejných zdrojů a ze zdrojů EU. Národní veřejné zdroje zahrnují všechny prostředky čerpané z kapitol státního rozpočtu, rozpočtů krajů a z daňového odpočtu na VaV. Zdroje z EU jsou především prostředky čerpané ze strukturálních fondů, ale případně i z grantů, dotací a veřejných zakázek Evropské komise.
Stavové veličiny jsou brány za dvouleté období. Růstové veličiny jsou vymezeny jako rozdíl mezi dvouletými obdobími ve dvou po sebe následujících dvouročních obdobích. Konkrétně v případě třetí výzvy programu ALFA stavová veličina z období po přidělení podpory je za roky 2013 a 2014, zatímco stavová veličina z období před přidělením podpory je za roky 2011 a 2012. Růst soukromých výdajů na VaV, který je aproximovaný rozdílem logaritmů, je potom rozdíl mezi jejich rozsahem v letech 2013-2014 a v letech 2011-2012 pro období po přidělení podpory, respektive v letech 2011-2012 a v letech 2009-2010 pro období před přidělením podpory.
10 Konkrétně se jedná o nalezení daného IČO v obou databázích, tj. bez ohledu na tzv. „item nonresponse“ u jednotlivých proměnných. Rozhodující pro úbytek pozorování bylo pokrytí ve VTR šetření, protože údaje v administrativních datech (GBAORD, nepřímá podpora VaV a RES) jsou úplné a strukturální data byla získána pouze za firmy, které odpověděly na VTR šetření.
11 Nejvyšší převis návrhů projektů nad možnostmi financování nastal právě ve třetí výzvě programu ALFA, a naopak nejnižší v první výzvě programu ALFA, kdy byla financována většina návrhů projektů doporučených k financování. Bylo by zajímavé v budoucnu srovnat, jak se rozdíl v těchto proporcích promítá do účinku programu.
 13




























































































   13   14   15   16   17