Page 7 - IDEA Studie 17 2016 Prime dotace a soukrome vydaje na VaV
P. 7

Úvod
Přímé dotace výzkumu a vývoje (VaV) jsou jedním z hlavních nástrojů české inovační politiky. Státy dotují soukromé výdaje na VaV, protože výsledky VaV přinášejí užitek pro celou společnost, nejen pro jejich původce (Griliches, 1992; Hall, 1996; Jaffe, 2002). Veřejné dotace VaV by měly zejména pomáhat firmám překonávat bariéry v přístupu k financování VaV, což platí obzvlášť u malých začínajících firem s omezeným přístupem k bankovním úvěrům.
Navzdory teoretickým argumentům pro dotace VaV je třeba provádět hodnověrné hodnocení motivačních účinků programů veřejné podpory, protože jejich přínos není automatický. Kritici dotačních nástrojů inovační politiky například uvádějí, že veřejné dotace mohou nahrazovat soukromé zdroje financování, a tudíž nemusí mít očekávané účinky. Hodnocení veřejných dotací proto musí brát v úvahu, že za úspěšnou podporu VaV ve firmách lze považovat jedině taková dotační schémata, která podněcují inovace, jež by bez podpory nevznikly.
Pravidelná hodnocení programů účelové podpory VaV se dnes provádí ve většině vyspělých zemí. Jak ukazují přehledové práce od Cunnighama, et al. (2012) anebo Zúñiga-Vicente, et al. (2014), odhadů motivačního účinku přímé veřejné podpory VaV byly s pomocí různých statistických metod provedeny ve světě desítky. Základní principy tzv. kontrafaktuálního hodnocení dopadů propaguje i Evropská komise (2014).3 Nicméně v českém prostředí takové hodnocení programů dosud chybělo. Návrhy nových metodik od Horáka (2016) a Srholce (2016) a jejich pilotní ověření jsou kroky správným směrem. Ambicí této studie je pomoci k dalšímu pokroku v této oblasti.
Cílem této studie je ilustrovat postup při hodnocení účinku přímých veřejných dotací na VaV pomocí metody tzv. „regresní diskontinuity“. Analýza je provedena pro třetí výzvu programu účelové podpory ALFA Technologické agentury České republiky (TA ČR). Srovnáváme soukromé výdaje firem na VaV podle toho, jestli na dotaci těsně dosáhly, protože se jako uchazeči o dotační podporu v žebříčku hodnocených návrhů umístily těsně „nad čarou“. Srovnání úspěšných a neúspěšných uchazečů vblízkosti hraničního pořadí umožňuje odhadnout motivační účinek veřejné
3 Pro podrobnější představení kontrafaktuálního přístupu k hodnocení programů účelové podpory VaV
viz Srholec (2015).
 5



























































































   5   6   7   8   9