Page 3 - IDEA Studie 1 2018 Co skryvaji znamky
P. 3

 Studie 1 / 2018
Co skrývají známky na vysvědčení?1 LEDEN 2018
DANIEL MÜNICH A TOMÁŠ PROTIVÍNSKÝ
Shrnutí klíčových skutečností
 Dívky v devátém ročníku základních škol dosahují lepších známek než chlapci v matematice i českém jazyce. V anonymně vyhodnocených testech však dívky dosahují lepších výsledků pouze v českém jazyce, zatímco v matematice je naopak chlapci v průměru obdobným rozdílem překonávají. Rozdílnost výsledků v testech v rámci jednotlivých pohlaví je přitom výrazně vyšší než průměrné rozdíly mezi chlapci adívkami. Genderové rozdíly v akademických výsledcích měřených testy jsou v odborné literatuře mnohem častěji vysvětlovány rozdílnými vlivy výchovného a sociálního prostředí než odlišnými vrozenými dispozicemi dívek a chlapců.
 Učitelé při neanonymní klasifikaci matematiky na vysvědčení dávají dívkám lepší známky, než jaké odpovídají jejich výsledkům v anonymně vyhodnocených testech. Dívky dostávají na vysvědčení v průměru o 0,6 klasifikačního stupně lepší známku z matematiky než chlapci,
při stejných výsledcích v testech. Námi zjištěné genderové rozdíly v akademických výsledcích a ve známkování jsou v souladu se závěry většiny zahraničních studií.
 Analýza ukazuje, že za rozdíly ve známkách chlapců a dívek není ani rozdílný vliv stresu navýsledky vtestech, ani rozdílná míra averze resp. obliba předmětů u žáků. Jako pravděpodobná příčina odlišných známek dívek a chlapců se jeví promítání sociálně- emočních dovedností žáků do klasifikace.
 Známky na vysvědčení představují zavedenou zpětnou vazbu o vzdělávacích výsledcích žáka a spoluformují aspirace a rozhodování o dalším studiu. Zkreslení známek a jejich nesprávná interpretace potom mohou nežádoucím způsobem ovlivňovat budoucí akademickou dráhu mladých lidí.
 Naše zjištění otevírají řadu otázek ohledně vhodných změn ve způsobu klasifikace. Jednou z mnoha možných změn ke zvážení je používat ve školách dvě škály hodnocení. Jedna by postihovala pouze dosažené výsledky a druhá škála by zohledňovala přístup žáka ke vzdělávání, bez ohledu na jím dosažené výsledky.
1 Poděkování patří agentuře Scio za poskytnutí anonymizovaných dat a dále Janě Strakové, Ondřeji Štefflovi, Lence Fiřtové a Václavu Korbelovi za velmi užitečné připomínky a postřehy k pracovní verzi textu. Veškeré případné nepřesnosti a chyby včetně vyjádřených názorů však jdou na vrub nás jako autorů.
Studie vznikla v rámci a s podporou Strategie AV 21 Akademie věd České republiky a vychází z výzkumů projektu Grantové agentury České republiky (GA ČR P402/12/G130).
   1






















































































   1   2   3   4   5