Page 12 - IDEA Studie 3 2016 Verejna podpora mist ve skolkach
P. 12

První scénář: Průměrná mzda žen v národním hospodářství
První scénář představuje matku, která by při návratu do práce dosáhla průměrné mzdy žen v národním hospodářství. Ta v roce 2014 činila 23 421 Kč hrubého měsíčně. Z takové mzdy by bylo do státního rozpočtu na dani z příjmu měsíčně odvedeno 2 638 Kč,13 na odvodech zaměstnance 2 576 Kč a zaměstnavatel by navíc na odvodech zaplatil 7 963 Kč (viz Tabulka 3). Celkově by dodatečně pracující matka znamenala pro státní rozpočet navýšení příjmů o 158 125 Kč ročně. Pokud ale navíc zohledníme, že pravděpodobnost návratu průměrné matky z dotčené domácnosti do práce je 49,6 % (odhad z předchozí kapitoly), činí přínos dodatečného dítěte umístěného ve školce pro státní rozpočet pouze 78 409 Kč ročně.
Tabulka 3: Daň z příjmu a pojistné odvody z mezd pracujících žen (scénář ženy s průměrnou mzdou)
     1. scénář: Matka se vrací do práce za průměrnou mzdu žen vnárodním hospodářství
      Průměrná hrubá měsíční mzda žen v národním hospodářství* Měsíční odvody na sociální pojištění – zaměstnanec Měsíční odvody na zdravotní pojištění – zaměstnanec Měsíční odvody na sociální pojištění – zaměstnavatel Měsíční odvody na zdravotní pojištění - zaměstnavatel Měsíční zálohy na daň z příjmu
Celkové příjmy veřejných rozpočtů z daní a odvodů Na jednu ženu měsíčně
Na jednu ženu ročně
Na jedno dodatečně dítě umístěné ve školce ročně
           23 421 Kč 1 522 Kč 1 054 Kč 5 855 Kč 2 108 Kč 2 638 Kč
13 177 Kč 158 125 Kč 78 409 Kč
                 Zdroj: Český statistický úřad (průměrná mzda*) a vlastní výpočty
Druhý scénář: Odvození mezd pomocí reprezentativního vzorku žen
Druhý scénář odhadu průměrné mzdy dosažené matkou po návratu do práce je založen na datech z reprezentativního šetření populace ČSÚ SILC 2013. Pro nepracující ženy s alespoň jedním dítětem ve věku 3-5 let bez mladších sourozenců dopočítáváme jejich potenciální mzdy pomocí klasické mzdové rovnice14 na základě osobních charakteristik
13 Při výpočtu daně z příjmu předpokládáme, že by žena uplatnila pouze základní slevu na poplatníka. Neuvažujeme možnost využití dalších daňových slev a odpočtů, ale neuvažujeme ani dodatečné příjmy z vyšších daní odváděných manželi, kteří při nástupu ženy na trh práce nemohou dále uplatňovat slevu na nepracující manželku.
14 Odhad parametrů mzdové rovnice jsme doplnili Heckmanovou korekcí nenáhodnosti zaměstnanosti.
 10



















































































   10   11   12   13   14