Page 15 - IDEA Studie 3 2016 Verejna podpora mist ve skolkach
P. 15

(především samoživitelek) bude mít nárok na podporu ze sociálního systému vyšší, než odpovídá existenčnímu minimu. Jde především o vyšší přídavky na děti, příspěvek na bydlení a dávky pomoci v hmotné nouzi. V prvním scénáři tyto rozdíly pro jejich komplikovanou provázanost neuvažujeme a předpokládáme pobírání existenčního minima po celou dobu, kdy žena nepracuje, tedy až do nástupu dítěte do školy. Dále předpokládáme, že dítě do školy nastoupí v průměrném věku 6,5 let. Z toho plyne, že matka bude po skončení pobírání rodičovského příspěvku v domácnosti po dobu 3,5 let (42 měsíců). Z toho prvních 5 měsíců bude pobírat podporu v nezaměstnanosti a zbylé období existenční minimum. Na existenčním minimu tedy státní rozpočet za 37 měsíců vyplatí 81 400 Kč (viz Tabulka 5).
Průměrné náklady státního rozpočtu na sociální výdaje na ženu v domácnosti tedy představují zhruba 27 831 Kč ročně (tj. celkové náklady sociálního systému za 42 měsíců neaktivity ženy podělené počtem let v neaktivitě). Přepočteno na jedno dítě neumístěné ve školce představují náklady státního rozpočtu na sociální dávky 13 800 č ročně. Je to částka, kterou by veřejné rozpočty ušetřily, pokud by se pro dítě místo ve školce našlo.
Tabulka 5: Sociální příjmy domácností nepracujících matek v domácnosti
   Scénář matky v domácnosti
         Podpora v nezaměstnanosti po rodičovské dovolené (za 5 měsíců) Existenční minimum (za 37 měsíců)
Celková doba po skončení pobírání rodičovského příspěvku, kdy matka nepracuje v důsledku nedostatku míst ve školce
Průměrné náklady veřejných rozpočtů na sociální výdaje
Na jednu nepracující matku ročně
Na jedno dítě neumístěné ve školce ročně
        16 007 Kč 81 400 Kč 42 měsíců
27 831 Kč
13 800 Kč
          Zdroj: MPSV, podpora v nezaměstnanosti po rodičovské dovolené: http://www.mpsv.cz/cs/18587 a vlastní výpočty
Druhý scénář: Simulace na reprezentativním vzorku dotčených domácností
Ve druhém scénáři odhadujeme úspory státního rozpočtu na sociálních výdajích opět s pomocí modelu TAXBEN na reprezentativním vzorku populace šetření SILC 2013. Konkrétněji na vzorku dotčených domácností, ve kterých je nepracující matka s alespoň jedním dítětem ve věku 3-5 let bez mladšího sourozence. Na vzorku dotčených domácností simulujeme celkové sociální příjmy každé takové domácnosti pro dvě
 13



















































































   13   14   15   16   17