Page 7 - IDEA Studie 3 2016 Verejna podpora mist ve skolkach
P. 7

Úvod
Od počátku nového tisíciletí možná až milion rodičů dětí předškolního věku čelil nedostatku míst ve veřejných školkách (dále školky). Intenzita problému se stupňovala až do roku 2013, kdy v důsledku předurčené demografické struktury během deseti let narostl počet dětí předškolního věku o téměř 30 %. Od roku 2013 naopak počet dětí v této věkové skupiny rapidně, o téměř 10 %, poklesl. V budoucích letech už bude počet dětí předškolního věku jen klesat.3 Na základě aktuálních celostátních údajů o počtech dětí a míst ve školkách se zdá, že nedostatek míst ve školkách vyřešil autonomně čas na úkor obětovaných příležitostí těch, kdo si děti v první dekádě nového století pořídili, anebo raději nepořídili.4 Rozhodující je však soulad mezi nabídkou a poptávkou po místech ve školkách na místní úrovni, tedy v mnoha tisících obcí. A v řadě obcí se školek nedostává i nadále. Jde zpravidla o obce, které prošly vlnou nové výstavby rezidenčního bydlení a stěhování mladších lidí z velkých měst v okolí. Navíc je třeba mít na paměti i děti mladší tří let, jejichž participace na zařízeních předškolní péče je v ČR jedna z nejnižších v EU.5
V této studii představujeme analýzu nákladů a výnosů6, ve které srovnáváme roční náklady veřejných rozpočtů na jedno dodatečné místo ve školce s průměrnými ročními výnosy veřejných rozpočtů. Pravděpodobný rozsah čistého finančního přínosu (výnosy minus náklady) pro veřejné rozpočty je hlavním výsledkem této analýzy. Stranou ponecháváme soukromé výnosy rodin s dětmi, finanční i nefinanční, které si čtenář musí do celkové bilance na stranu výnosů připočíst podle vlastního vnímání jejich významu.
Naše analýza ukazuje, že veřejná podpora nabídky míst ve školkách nepředstavuje zpohledu bilance veřejných rozpočtů dodatečnou zátěž ani v případě velmi konzervativních předpokladů. I za velmi realistických předpokladů dodatečné místo ve školce představuje pro veřejné rozpočty čistý finanční výnos. Pokud navíc vezmeme vpotaz i soukromé výnosy pro rodinu, finanční a nefinanční, představují školky veřejnou službu s čistým společenským přínosem. Vtomto ohledu lze považovat nedostatek míst ve školkách v posledních 10-15 letech za velkou promarněnou
3 Více podrobností o vývoji nabídky a poptávky po školkách ve studii Hůle (2015).
4 Podíl v celkovém populačním ročníku dětí ve školkách představoval ve školním roce 2014/2015 pro děti ve věku 2, 3, 4, 5, 6 let 33,9 %, 84,1 %, 89,4 %, 90,5 %, 16,5 %.
5 Eurydice (2014) str. 65.
6 Viz. Münich a Psacharopoulos (2014).
 5


























































































   5   6   7   8   9