Page 20 - IDEA Studie 3 2022 Proc rostou vydaje statniho rozpoctu
P. 20

NÁRŮST O 395 MILIARD KČ OPROTI ROKU 2019: KAM SMĚŘOVAL PRVNÍ NÁVRH VÝDAJŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU NA ROK 2022 IDEA 2022 zákonného mechanismu valorizace důchodů alespoň do realizace důchodové reformy, kterou má dle koaliční smlouvy v plánu.28 Jak totiž upozorňuje nejen Národní rozpočtová rada, neudržitelnost současného důchodového systému se naplno projeví nejpozději v roce 2035, kdy začnou do penze odcházet silné ročníky 70. let 20. století, tzv. Husákovy děti.29 Výrazněji rostou i některé sociální výdaje, například rodičovský příspěvek (+40 %, 10 mld. Kč) a přídavek na dítě (+316 %, 7,2 mld. Kč). Zde je patrné zvýšení rodičovského příspěvku na rodinu z 220 tisíc Kč na 300 tisíc Kč v roce 2020 a dále navýšení přídavku na dítě včetně zvýšení hranice pro nárok na jeho získání. Počet takto podpořených dětí by se měl podle odhadu Ministerstva práce a sociálních věcí zdvojnásobit.30 Zde je však nutné vzít v potaz, že výše obou těchto titulů nebyla dlouhé roky valorizována, takže jejich zvýšení v letech 2019–2022 do velké míry kompenzuje dlouhodobé snižování jejich reálné hodnoty v důsledku růstu cenové hladiny a reálných mezd v minulosti. Ve sledovaném období také několikrát rostla výše odvodů zdravotního pojištění za státní pojištěnce a celkový výdaj tak mezi roky 2019 a 2022 roste o 93 % (+67 mld. Kč). Nabízí se otázka, zda by mimořádné navyšování odvodů v důsledku pandemie nemělo být pouze dočasné. Pokud bychom ho vrátili na hodnotu z roku 2019 a navýšili ho pouze o inflaci, stát by ušetřil více než 50 mld. Kč. Jak ale ukazují Lucie Bryndová a Lenka Šlegerová ve studii pro think-tanku IDEA (2021),31 systém veřejného zdravotního pojištění není za současného nastavení dlouhodobě finančně udržitelný. Navyšování státních plateb za státní pojištěnce tak lze, při absenci hlubší reformy financování zdravotnictví, vnímat jako kompenzaci příliš nízkých odvodů zdravotního pojištění zaměstnanců, zaměstnavatelů či osob samostatně výdělečně činných. Výčet nejvýrazněji rostoucích mandatorních výdajů uzavírají platy učitelů. Transfery Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy do regionálního školství, jejichž jsou platy učitelů dominantní součástí, rostou o 35 %, tedy +50 miliard Kč. Tento nárůst reflektuje 28 Zdroj: Koaliční smlouva uzavřená mezi koalicí SPOLU a koalicí Piráti a Starostové, dostupné online. 29 Viz např. komentář Evy Zamrazilové a Pavla Mordy pro Hospodářské noviny, dostupný online. 30 Nárok na přídavek na dítě má nově od července 2021 domácnost s příjmem do 3,4násobku životního minima. Dříve šlo o 2,7násobek. Samotné navýšení dávky činí cca 25 % u základní sazby a 40 % u zvýšené (tj. pokud alespoň jeden rodič pracuje). Zdroj: peníze.cz, dostupné online. 31 Bryndová, L. a Šlegerová, L. (2021): Zásah nutný: dopady budoucího ekonomického vývoje a pandemických opatření na příjmy a výdaje systému veřejného zdravotního pojištění. IDEA – Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu. Dostupné online.       18 


































































































   18   19   20   21   22