Page 3 - IDEA Studie 4 2016 Netransparentnost verejnych zakazek
P. 3
Studie 4 /2016
K čemu vede (ne)transparentnost
veřejných zakázek?
BŘEZEN 2016
JÁN PALGUTA, FILIP PERTOLD
Shrnutí
V roce 2006 byl zaveden zjednodušený režim zadávání veřejných zakázek cestou podlimitních řízení. Cílem bylo umožnit flexibilnější a jednodušší způsob zadávání menších zakázek. Změna však začala omezovat ekonomickou soutěž, transparentnost a nabídla zneužitelnou volnost zadavatelům. Původně zavedený horní limit pro realizaci tzv. podlimitních stavebních zakázek na úrovni 20 milionů Kč byl proto v roce 2012 snížen na polovinu.
Zavedení limitů vedlo, mimo jiné, k manipulacím s odhadovanými hodnotami zakázek a k umělému „nafukování“ cen zakázek směrem k cenovému limitu. Nejčastější výskyt těchto jevů bylo možno sledovat v sektoru stavebnictví.
S rostoucím objemem zakázky a s přibližováním odhadovaných hodnot k zákonnému limitu roste neefektivita, tj. rozdíl mezi vysoutěženou a odhadovanou cenou. Rozdíl představuje až 15 procentních bodů oproti otevřenému řízení.
Novela zákona nyní posuzovaná Poslaneckou sněmovnou (únor 2016) však navrhuje limit podstatně zvýšit na 50 milionů Kč. Na základě našich výzkumů dopadů změn limitů v letech 2006 a 2012 na chování zadavatelů zakázek v této studii odhadujeme, jaké mohou být dopady navrhovaného zvýšení limitu.
Vládou navrhované zvýšení limitu pravděpodobně zvýší podíl zakázek s manipulovanou odhadovanou hodnotou a přispěje k „nafukování“ vysoutěžených cen zakázek. Vyvolaný nárůst neefektivnosti tak sníží rozsah administrativních úspor plynoucí ze zamýšlených zjednodušení v zadávání zakázek.
Tato studie vychází zpodrobnějších zjištění akademického článku „Manipulation of Procurement Contracts: Evidence from the Introduction of Discretionary Thresholds “
1