Page 3 - IDEA Studie 5 2018 Vyssi platy ucitelu
P. 3

 Studie 5 / 2018 Vyšší platy učitelů: sliby, sliby, sliby1 ČERVEN 2018 DANIEL MÜNICH, VLADIMÍR SMOLKA Shrnutí Mezinárodní srovnání ukazují, že platy českých učitelů, v relaci k ostatním vysokoškolsky vzdělaným pracovníkům, patří dlouhodobě knejnižším mezi ekonomicky nejvyspělejšími zeměmi. Podle posledních publikovaných mezinárodních srovnání z roku 2015 tento podíl v České republice dosahoval 56 %, zatímco průměr zemí OECD byl 83 %. Do roku 2017 včetně se úroveň průměrných učitelských platů, včetně platů řídicích pracovníků, ve srovnání s úrovní průměrných mezd v celém národním hospodářství zlepšila jen velmi mírně a dosáhla úrovně 112 %. Relativní úroveň učitelských platů pouze vůči ostatním vysokoškolsky vzdělaným pracovníkům, což lépe vypovídá o finanční zajímavosti učitelské profese, se během roku 2017 také zlepšila jen minimálně. Mezera mezi průměrnými platy učitelů a ostatních vysokoškolsky vzdělaných pracovníků veřejného sektoru se během roku 2017 dokonce ještě prohloubila na 21,8 %. Podíl vysokoškolsky vzdělaných pracovníků podnikatelského a veřejného sektoru s platem vyšším, než je průměrný plat učitelů, se v podstatě nezměnil, pouze se mírně zhoršila, resp. zlepšila situace některých věkových skupin učitelů. Učitelské platy jsou, ve srovnání s platy ostatních vysokoškolsky vzdělaných pracovníků veřejného sektoru, velmi nivelizované. Průměrný i mediánový podíl odměny na platu je v případě učitelů znatelně nižší, než je běžné u vysokoškolsky vzdělaných pracovníků ve veřejném sektoru. Rozdíly tohoto podílu v učitelské profesi jsou také nižší. 1 Poděkování patří Ministerstvu práce a sociálních věcí ČR za souhlas s využitím dat ISPV, které sbírá a spravuje firma TREXIMA spol. s r. o. Díky patří také Karlu Gargulákovi, Filipovi Pertoldovi (IDEA) a Vladimíru Hulíkovi (MŠMT) za užitečné připomínky k pracovní verzi studie. Veškeré případné nepřesnosti a chyby však jdou na vrub autorů, stejně jako názory a tvrzení ve studii uvedené. Studie vznikla v rámci a s podporou Strategie AV 21 Akademie věd České republiky a vychází i z výzkumů projektu Grantové agentury České republiky (GA ČR P402/12/G130).          1 


































































































   1   2   3   4   5