Page 15 - IDEA Studie 6 2015 Vek odchodu do duchodu
P. 15

Skutečný odchod do důchodu v datech SHARE
V této kapitole dále analyzujeme rozhodovací strategie respondentů o tom, kdy odejít do důchodu, a to za použití dat SHARE, longitudinální studie reprezentativního vzorku respondentů ve věku 50+ a jejich partnerů. Výsledky jsou založeny na třech vlnách sběru dat v letech 2007, 2011 a 2013. Podrobný popis počtu respondentů v jednotlivých vlnách lze nalézt v příloze a v metodologických a analytických publikacích SHARE – Börsch-Supan et al. (2011) a Börsch-Supan et al. (2013).
Jelikož data SHARE obsahují pouze omezené množství údajů opředčasných starobních důchodech a invalidních důchodech (velikost vzorku je na to příliš malá), analyzujeme pouze problematiku odchodu do starobního důchodu. Sloupcový Graf 1.2 znázorňuje průměrný efektivní (skutečný) věk odchodu do důchodu, a to u všech respondentů ve věku 50-74 let, kteří jsou již v důchodu. S ohledem na zkoumané geografické oblasti lze zaznamenat čtyři základní trendy: zaprvé – v západní, severní a jižní Evropě odcházejí muži i ženy do důchodu ve stejném věku; za druhé – v severní Evropě je skutečný věk odchodu do důchodu mnohem vyšší než v jiných regionech; za třetí – ve východní Evropě a České republice odcházejí ženy do důchodu velmi brzy; za čtvrté – čeští muži odcházejí do důchodu v témže věku jako muži v jižní a západní Evropě.
Průměrný věk odchodu do důchodu v severských zemích je o více než tři roky vyšší než v jižních a západních zemích a České republice (pouze u mužů). V zemích východní Evropy a České republice existuje výrazný rozdíl ve skutečném odchodu do důchodu u žen, zejména díky legislativě umožňující předčasný odchod do důchodu v závislosti na počtu vychovaných dětí. V České republice činí (v roce 2011) průměrný skutečný věk odchodu do důchodu 59,4 let u mužů a 56,1 let u žen.
GRAF 1.2
Je otázka, zda jsou tyto rozdíly v rozhodovacích strategiích týkající se odchodu do důchodu způsobeny základními demografickými či zdravotními rozdíly, či zda jsou motivovány institucionálním důchodovým zajištěním a legislativou vkonkrétních
 13




























































































   13   14   15   16   17