Page 15 - IDEA Studie 8 2018 Dopady reformy rodicovskych prispevku
P. 15
zasaženy reformou (pozorované v letech 2002–2012, jejichž děti byly narozené v letech 2000–2005). Abych vliv reformy očistila o případný vliv dalších faktorů, porovnávám situaci ve stejných kalendářních obdobích také u kontrolní skupiny matek s dětmi ve věku 10–12 let. Dopad reformy na pracovní zařazení matek v době 6–7 let po narození jejich nejmladšího dítěte zkoumám zvlášť pro různé úrovně vzdělání (základní a střední bez maturity, střední s maturitou a vysokoškolské). Odhady ukazují, že pravděpodobnost, že bude žena s maturitním vzdělaním 6–7 let po narození posledního dítěte pracovat v kvalifikačně náročném zaměstnání, vzrostla po zavedení nových pravidel vyplácení rodičovského příspěvku o tři procentní body (tedy o 7,5 %).11 U žen se základním (a středním bez maturity) vzděláním byl dopad reformy zanedbatelný, pravděpodobně kvůli tomu, že tato skupina žen velmi málo zaostává kvalifikačně náročné zaměstnání. Podobný je i poznatek ohledně dopadu reformy rodičovského příspěvku na průměrnou výši platu ve vykonávaném zaměstnání. U matek s maturitním vzdělaním došlo k nárůstu tohoto ukazatele o 530 Kč měsíčně, což představuje zhruba 3 % průměrného platu v zaměstnáních kde matky dětí ve věku 6–7 let pracovaly v době před zavedením reformy. U ostatních skupin matek nedošlo k významným změnám. Závěry Tato studie kvantifikuje dopad reformy vyplácení rodičovského příspěvku v roce 2008. Tato reforma především umožnila čerpat rodičovský příspěvek po dobu kratší čtyř let, aniž by došlo ke krácení celkové vyplácené sumy. Ve studii je ukázáno, že tato změna vedla v průměru k výraznému zkrácení doby, kterou matky trávily na rodičovské dovolené, zejména ve skupině matek se středním a základním vzdělaním. To v důsledku vedlo k lepšímu uplatnění těchto matek na trhu práce. Dopad reformy je měřen pomocí pracovního zařazení, a to v okamžiku, kdy nejmladšímu dítěti matky je šest až sedm let. 11 Metoda rozdílu v rozdílech v tomto kontextu odhaduje průměrný dopad reformy na všechny matky dětí ve věku 6–7, let včetně těch, které v důsledku reformy neměnily délku rodičovské dovolené. Lze očekávat, že přímý efekt kratší doby strávené mimo trh práce je výrazně vyšší. Dostupná data nedovolují tento přímý efekt čistě odhadnout. 13