Page 15 - IDEA Studie 8 2018 Dopady reformy rodicovskych prispevku
P. 15

zasaženy reformou (pozorované v letech 2002–2012, jejichž děti byly narozené v letech 2000–2005). Abych vliv reformy očistila o případný vliv dalších faktorů, porovnávám situaci ve stejných kalendářních obdobích také u kontrolní skupiny matek s dětmi ve věku 10–12 let. Dopad reformy na pracovní zařazení matek v době 6–7 let po narození jejich nejmladšího dítěte zkoumám zvlášť pro různé úrovně vzdělání (základní a střední bez maturity, střední s maturitou a vysokoškolské). Odhady ukazují, že pravděpodobnost, že bude žena s maturitním vzdělaním 6–7 let po narození posledního dítěte pracovat v kvalifikačně náročném zaměstnání, vzrostla po zavedení nových pravidel vyplácení rodičovského příspěvku o tři procentní body (tedy o 7,5 %).11 U žen se základním (a středním bez maturity) vzděláním byl dopad reformy zanedbatelný, pravděpodobně kvůli tomu, že tato skupina žen velmi málo zaostává kvalifikačně náročné zaměstnání. Podobný je i poznatek ohledně dopadu reformy rodičovského příspěvku na průměrnou výši platu ve vykonávaném zaměstnání. U matek s maturitním vzdělaním došlo k nárůstu tohoto ukazatele o 530 Kč měsíčně, což představuje zhruba 3 % průměrného platu v zaměstnáních kde matky dětí ve věku 6–7 let pracovaly v době před zavedením reformy. U ostatních skupin matek nedošlo k významným změnám. Závěry Tato studie kvantifikuje dopad reformy vyplácení rodičovského příspěvku v roce 2008. Tato reforma především umožnila čerpat rodičovský příspěvek po dobu kratší čtyř let, aniž by došlo ke krácení celkové vyplácené sumy. Ve studii je ukázáno, že tato změna vedla v průměru k výraznému zkrácení doby, kterou matky trávily na rodičovské dovolené, zejména ve skupině matek se středním a základním vzdělaním. To v důsledku vedlo k lepšímu uplatnění těchto matek na trhu práce. Dopad reformy je měřen pomocí pracovního zařazení, a to v okamžiku, kdy nejmladšímu dítěti matky je šest až sedm let. 11 Metoda rozdílu v rozdílech v tomto kontextu odhaduje průměrný dopad reformy na všechny matky dětí ve věku 6–7, let včetně těch, které v důsledku reformy neměnily délku rodičovské dovolené. Lze očekávat, že přímý efekt kratší doby strávené mimo trh práce je výrazně vyšší. Dostupná data nedovolují tento přímý efekt čistě odhadnout.  13 


































































































   13   14   15   16   17