Page 48 - IDEA Studie 9 2015 Pracovni aktivita duchodcu
P. 48

V tabulce 1 a 2 kvantifikujeme dopad nárůstu zaměstnanosti až o 25 procent zdravých nepracujících důchodců mladších 70 let v důsledku snížení jejich efektivní daňové zátěže na veřejné rozpočty. Tabulka 1 znázorňuje procentuální změnu celkových přímých daňových příjmů. Tabulka 2 znázorňuje procentuální změnu souhrnu celkových přímých daňových příjmů a vyplacených předčasných starobních důchodů.
Druhý a třetí sloupec tabulek 1 a 2 vyjadřuje procentuální změny zmíněných veřejných příjmů v případě, kdy je snížena sazba pojistného na sociální pojištění o 3,25 procentního bodu u jednotlivců s nárokem na předčasný starobní důchod a o 6,5 procentního bodu u jednotlivců s nárokem na řádný standardní důchod. Čtvrtý a pátý sloupec těchto tabulek znázorňuje procentuální změny v případě, kdy je sazba pojistného na sociální pojištění snížena o 6,5 procentního bodu u jedinců s nárokem na předčasný starobní důchod a o 13,5 procentního bodu u jedinců s nárokem na řádný starobní důchod. Sloupec „standardní mzda“ odkazuje na situaci, kdy jsou starobní důchodci zaměstnáni za průměrnou mzdu jedince stejného vzdělání a pohlaví, jenž se nachází ve věku mezi 50 lety a věkem předčasného odchodu dodůchodu; sloupec „snížená mzda“ odkazuje na situaci, v níž jsou starobní důchodci zaměstnáni za 80 % uvedených průměrných mezd.
46
































































































   46   47   48   49   50